34007185b165394d8176.jpg
Fot. Arkadiusz Bulanda - Ultralekki motoszybowiec Gekon można będzie zobaczyć podczas Targów Lotnictwa Lekkiego w Targach Kielce

„Gekon” i Dariusz Lewek podczas Targów Lotnictwa Lekkiego

24 maja 2018
Targi Lotnictwa Lekkiego w październiku w Targach Kielce odwiedzi wielu znakomitych gości. Jednym z nich będzie konstruktor ultralekkiego motoszybowca „Gekon” - Dariusz Lewek.

Podczas TLL w Targach Kielce będzie mówił o amatorskiej budowie sprzętu lotniczego na przykładzie konstrukcji „Gekona”. Bardzo mała masa własna jest jednym z wyróżników tego motoszybowca.

- „Gekon", którego zobaczymy podczas Targów Lotnictwa Lekkiego jest rozwinięciem konstrukcji Pana Zenona Pietruszki „Axel", poprzez stworzenie nowych, eliptycznych skrzydeł ( z klapami) i nowego statecznika poziomego przy zachowaniu podobnej koncepcji aerodynamicznej (zoptymalizowanych dla małych prędkości). Zastosowanie włókna węglowego dało dodatkowy bonus w postaci redukcji masy własnej. Protoplastą „Axela" jest z kolei konstrukcja Pana Grzegorza Peszke „Żona Red Bulla" – opowiada Dariusz Lewek. - Z punktu widzenia prawa „Gekon" jest "urządzeniem latającym" kategorii "niekwalifikowany", jednocześnie w dwóch podkategoriach "UL-70" oraz "UL 115", zależnie od konfiguracji. Oznacza to, że może latać jako szybowiec (bez napędu- po jego zdemontowaniu) oraz jako motoszybowiec (z napędem- w tym przypadku elektrycznym). W obu podkategoriach mamy ograniczenia dla masy własnej: 70kg w przypadku szybowca i 115kg w przypadku motoszybowca (tutaj mamy dodatkowe ograniczenia). Klasa "urządzenie latające" daje sporo korzyści zarówno w trakcie budowy jak i eksploatacji, obniżając koszty zdobycia kwalifikacji dla pilota, utrzymania zdatności do lotu czy wprowadzania zmian konstrukcyjnych.

Co było celem budowy „Gekona" ? Stworzenie bardzo lekkiego szybowca z możliwością dodania silnika do samostartu, o bardzo poprawnych i bezpiecznych cechach użytkowych zarówno w powietrzu jak i na ziemi, w tym :

- łagodnej charakterystyce przeciągnięcia

-znikomym "zapotrzebowaniu" na moc podczas startu ( komfortowy start z silnikiem elektrycznym o mocy 10kW)

-możliwości wykonywania podstawowych figur akrobacji

-łatwego montażu i demontażu możliwego do wykonania nawet przez jedną osobę

-możliwości wykonywania zmian konstrukcyjnych przez właściciela bez konieczności spełniania restrykcyjnych wymagań nadzoru lotniczego

Podstawowe parametry:

-rozpiętość 13.5m

-powierzchnia skrzydła 8.8m2

-śr. cięciwa aerod. 0.6776m

-masa własna 69.5kg bez napędu lub 84 kg z napędem ( bez akumulatora)

-prędkość maksymalna Vne=155 km/h

-maksymalna doskonałość l/d= 30

-max masa startowa 205kg z możliwością zwiększenia

 

 - Moje plany na przyszłość to koncepcja produkcji niedrogich zestawów do samodzielnego wykończenia na bazie istniejącego motoszybowca. Struktura nośna skrzydeł, kadłuba oraz usterzenia byłaby wykonywana w warunkach profesjonalnych – mówi Dariusz Lewek. - Zupełnie nowy kadłub o  lepszych parametrach aerodynamicznych i uniwersalnej budowie dałby konstruktorowi swobodę w kwestii wyboru napędu,  zarówno startowego jak i podtrzymującego lot w różnych konfiguracjach ( z przodu, z tyłu,  na skrzydłach, na stateczniku pionowym itp), zastosowania różnej konstrukcji podwozia, układu sterowania czy rozmieszczenia wyposażenia.  Podzielenie kadłuba umożliwiłoby prowadzenie prac w małych pomieszczeniach.

 

Zobacz jak prezentuje się „Gekon”:

próby statyczne wyk. na Politechnice Rzeszowskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=rrI80sUcVAY&index=13&list=UUK_IpSfx6V6IseOSBCOTuXQ

loty:

https://www.youtube.com/watch?v=RF4XkwCL43s

 

https://www.youtube.com/watch?v=7kXZnS-rC44

KK