salon-edukacji-2016-mac-psycholog-15.jpg

O użytkowaniu multimediów przez dzieci okiem dr Piotrowskiej

07 października 2016
Korzyści i zagrożenia wynikające z używania mediów cyfrowych były głównym tematem dyskusji podczas Salonu Technologii i Wyposażenia dla Edukacji w Targach Kielce z udziałem dr Aleksandry Piotrowskiej

Salon Technologii i Wyposażenia dla Edukacji, który od 5 do 7 października odbył się w Targach Kielce był okazją do zaprezentowania nowości, jakie mogą usprawnić pracę nauczycieli i szkół. Oprócz prezentacji ponad 70 firm branży edukacyjnej Salon był okazją do wielu spotkań, a wśród nich między innymi dyskusji podjętej z dr Aleksandrą Piotrowską, psychologiem dziecięcym, ambasadorem Grupy MAC. Korzyści i zagrożenia płynące z używania multimediów przez dzieci były tematem wiodącym tej dyskusji.

Dr Aleksandra Piotrowska podkreśliła fakt, że media cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Dlatego ważne jest, aby używać multimediów w procesie edukacji i rozwoju młodych uczniów.  

- Obecnie bardzo dużo dzieje się w dziedzinie edukacji i należy uświadamiać ludzi, że ta dziedzina się rozwija oraz jak aktualnie wygląda współczesna szkoła. Salon dla Edukacji jest doskonałą okazją, aby zaprezentować co można zmienić w procesie nauczania – podkreślała dr Piotrowska. - Dzieci zawsze wyłapują ciekawostki i zachwycają się nowościami technologicznymi. Natomiast my dorośli musimy mieć świadomość, że media elektroniczne nie są żadnym cudownym panaceum, które rozwiąże wszystkie niebezpieczeństwa i kłopoty naszej oświaty. Jednakże błędem jest nie wykorzystywać ich w obecnych czasach, w których stały się częścią naszego życia i są w stanie wnieść także wiele dobrego – dodała.

Ambasadorka grupy MAC wymieniła plusy korzystania z technologii multimedialnych, między innymi przełamywanie barier nudy w procesie nauczania oraz pomoc w pokonywaniu dysfunkcji językowych uczniów za pomocą programów komputerowych. W swoim wystąpieniu skupiła się również na drugiej stronie, czyli na niebezpieczeństwach wynikających z używania przez dzieci multimediów takich jak tablety, laptopy czy smartfony zwracając uwagę na to, że multimedia powinny być wykorzystywane równolegle z tradycyjnymi metodami nauczania (np. książkami) a nie je zastępować.

Największe zagrożenie płynące z użytkowania nowych technologii jakie wymieniła dr Piotrowska to uzależnienie behawioralne, czyli uzależnienie od wykonywania pewnych czynności bez przerwy. Obecnie rośnie liczba dzieci z pełnym syndromem uzależnienia, w tym najmłodszych w wieku 5-6 lat. Znakiem szczególnym takiego nałogu jest dostosowywanie rytmu dnia do danej czynności wykonywanej na urządzeniu multimedialnym a także nerwowość i popadanie w niepokój, gdy dostęp do niego jest ograniczony. Fundacja Dbam o Mój Z@sięg przeprowadziła ogólnopolskie badanie fonoholizmu, z którego wynika, że  od 12 do 15 procent osób między 12. a 18. rokiem życia przejawia symptomy uzależnienia od smartfonów podłączonych do sieci. Raport „Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu młodzieży w Polsce” opracowano na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 22086 osób między 12. a 18. rokiem życia oraz eksperymentu społecznego – POZ@ SIECIĄ.

Kolejnym zagrożeniem dla najmłodszych, o jakim wspomniała w Targach Kielce psycholog Piotrowska, jest łatwy dostęp do nieodpowiednich treści, takich jak pornografia. Dlatego ważne jest, aby rodzice kontrolowali, ograniczali oraz ustalali zasady korzystania z mediów elektronicznych ich dzieci od najmłodszych lat. Co więcej, istotnym elementem okazuje się dawanie przykładu w praktyce, jako, że dziecko zawsze powtarza czynności, które wykonują rodzice.