974717057c3ed48ad193.png
mgr inż. Tadeusz Franaszek, prezes Stowarzyszenia Technicznego Odlewników Polskich, które od początku wspiera organizację targów METAL w Targach Kielce

Stowarzyszenie Techniczne Odlewników Polskich jak zwykle razem z Targami METAL w Kielcach

29 sierpnia 2016
„Targi Metal są cenionym i w pewnym sensie tradycyjnym już miejscem spotkań przedstawicieli managementu branży odlewniczej” – mówi w wywiadzie dla Targów Kielce mgr inż. Tadeusz Franaszek, prezes Stowarzyszenia Technicznego Odlewników Polskich, które w 2016 roku obchodzi jubileusz 80-lecia istnienia. Było ono inicjatorem powstania targów branży odlewniczej w Targach Kielce ponad dwadzieścia lat temu i od tamtej pory z zaangażowaniem wspiera ich rozwój

- Jak według oceny Pana Prezesa wygląda sytuacja branży odlewniczej w 2016?

- Sytuacja polskiego odlewnictwa w 2016 roku jest adekwatna do sytuacji przemysłów państw UE. W państwach tych, obserwuje się stagnację w wielu branżach, która spowodowana jest głównie słabymi postępami wielkich planów rewitalizacji tych branż. Powodów tego stanu jest wiele i na ich rozwiązanie inżynierowie praktycznie nie mają wpływu.

Skutków słabego postępu w zakresie rewitalizacji gospodarek państw UE, nie odczuwa przemysł motoryzacyjny, który zwiększa produkcję, stąd odlewnie ciśnieniowe stopów aluminium i stopów żelaza notują wzrost zamówień na odlewy dla tej branży. Odlewnie, które produkują odlewy dla przemysłu AGD również nie narzekają na brak zamówień.

Generalnie odlewnie, które podejmują się produkcji innowacyjnych, kreatywnych odlewów, wykorzystując do swej promocji szeroki zestaw działań marketingowych w tym targi, konferencje, prasę branżową – nie powinny obawiać się braku zamówień. Oczywiście, jeśli równocześnie zwracają uwagę na oszczędność materiałów i energii oraz na szanowanie wymagań rynku.

 - Dlaczego warto przyjechać do Targów Kielce, na targi branży odlewniczej METAL – jaką korzyść dla firm niesie udział? Jaka jest wartość tego wydarzenia dla branży?

- Jak powiedziałem wcześniej zmieniające się, niezależnie od nas sytuacje rynkowe, wymagają od producentów ciągłego istnienia we wszystkich wydarzeniach, na których mogą promować swoje produkty. Stąd prezentacja na Targach METAL odpowiada tej filozofii. Wystawiennictwo targowe jest jednym bardzo ważnych elementów nowoczesnego marketingu, choć nie należy spodziewać się, że udział w takich imprezach przełoży się natychmiast na efekty ekonomiczne, tym bardziej, że zainteresowani bywają na wielu różnych wystawach, poszukując najkorzystniejszych dla siebie warunków zakupu.

Stąd ocenę wartości udziału w Targach najlepiej oprzeć na zdaniu uczestników. Moim zdaniem probierzem, jakości targów na pewno powinna być ilość wystawców, poziom techniczny i ceny oferowanych produktów oraz ilość odwiedzających a także ich struktura zawodowa.

Polskie odlewnictwo i przedsiębiorstwa okołoodlewnicze bardzo cenią sobie możliwość promowania swoich produktów na terenie Polski i na pewno oczekują, aby polskie centra wystawiennicze skutecznie promowały swoje imprezy w krajach, które mogą być zainteresowane udziałem swoich menedżerów przemysłu i logistyków nie tylko, jako zwiedzających, ale również ich firm, jako wystawców.

Jednym z inicjatorów powstania Targów METAL było Stowarzyszenie Techniczne Odlewników Polskich i rozwinęły się one przy znacznym udziale przedsiębiorstw odlewniczych i okołoodlewniczych pięknie wpisując się dotychczasową działalnością we współczesną historię polskiego odlewnictwa oraz polskiego wystawiennictwa branżowego. Organizowane przy okazji targów wydarzenia i konferencje są już na stałe kojarzone z Kielcami miedzy innymi wysoko ceniona przez odlewników Międzynarodowa Konferencja „Krzepniecie i krystalizacja Metali”. Wielokrotnie również współpracowaliśmy z Targami przy okazji realizacji różnych spotkań naszego Stowarzyszenia, między innymi Targi gościły uczestników „Forum Prezesów i Dyrektorów Odlewni”, współorganizowały spotkania redaktorów czasopism odlewniczych. Targi Metal są cenionym i w pewnym sensie tradycyjnym już miejscem spotkań przedstawicieli managementu branży wpisanym w roczny kalendarz wydarzeń odlewniczych w Polsce.

- W jakim kierunku powinny podążać targi METAL, na czym się koncentrować, by nadążyć za potrzebami polskich odlewników?

- Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, bowiem w Polsce obserwujemy gwałtowny wzrost ilości centrów wystawienniczych, których prawdopodobnym celem jest umniejszenie roli, tych ośrodków, które mają już wieloletnią światową markę i znaczący dorobek. Obserwując to, bolejemy nad „prawami rynku”, bowiem nasze Stowarzyszenie od lat z pełnym zaangażowaniem wspiera rozwój tak posiadających ponad 95-letnią tradycję Międzynarodowych Targów Poznańskich, jak też mających krótszą tradycję, ale wpisanych już dobrze w nasz krajobraz wystawienniczy, Targów Kielce. Nie chcielibyśmy, aby to nasze wieloletnie zaangażowanie zostało zaprzepaszczone. Dlatego też moją osobistą sugestią dla obu tych wyżej wymienionych ośrodków jest, aby skoncentrowały swoje działania na wsłuchaniu się w uwagi swoich dotychczasowych wystawców i korzystając z ich rad, budowały swoją perspektywę, nie dając zniszczyć dorobku i posiadanego zaufania. Nie powiem nic odkrywczego i na pewno to jest wiadome, że to Wasi wystawcy, są „chlebem i solą” Waszego działania i oni są najważniejsi w kreowaniu kierunków i profilu interesującego ich wystawiennictwa. Odlewnicy, bowiem chcieliby na targach METAL, oraz na każdych innych, oglądać i móc zakupić innowacyjne materiały i technologie oraz maszyny i urządzenia najwyższej jakości, za rozsądne ceny.

- Tegoroczne Targi METAL, ALUMINIUM&NONFERMET oraz RECYKLING to polskie preludium do Światowego Kongresu Odlewnictwa, jaki odbędzie się w Krakowie w 2018 roku. Co można powiedzieć już teraz o tym ważnym wydarzeniu branży odlewniczej?

- Organizatorzy każdego ze Światowych Kongresów Odlewnictwa chcieliby, aby był on jak najciekawszy dla uczestniczących w nim osób, promował kraj Organizatora, zaprezentował branżę i zaplecze naukowe oraz zasłużył na jak najwyższą ocenę Światowej Organizacji Odlewnictwa (WFO), bo takowa jest zawsze wystawiana. Takie też zadanie chciałby wykonać najlepiej Stowarzyszenie Techniczne Odlewników Polskich, organizator 73. Światowego Kongresu Odlewnictwa, który odbędzie się we wrześniu 2018 roku w Krakowie. Tym bardziej, że jesteśmy „zółtodziobem” w dziedzinie organizacji Kongresów pierwszy, bowiem raz Polska gościła uczestników Światowego Kongresu Odlewnictwa już w 1938 roku, potem zaś w 1963 i 1991 roku.

W ramowym programie tej ważnej dla naszego i światowego odlewnictwa imprezy jest obok części naukowej również szereg innych wydarzeń, które obejmują między innymi dzień poświęcony zwiedzaniu wybranych przez uczestników Kongresu przedsiębiorstw odlewniczych, instytutów naukowo-badawczych, wyższych uczelni oraz imprez wystawienniczych. Stąd w programie naszym znalazł się pomysł zaprezentowania uczestnikom Targów METAL. Niestety trudno jest już teraz mówić o konkretach, bowiem jesteśmy dopiero na etapie przygotowywania szczegółowego planu, zadanie to leży w gestii Zarządu Głównego oraz Komitetu Organizacyjnego. Już dzisiaj możemy jednak zapewnić, że zrobimy wszystko, aby 73. Światowy Kongres Odlewnictwa był zorganizowany tak, aby zasłużył i otrzymał wysoką ocenę władz Światowej Organizacji Odlewnictwa (WFO) i aby pozostał na długo w jak najlepszych wspomnieniach jego uczestników. Mamy przekonanie, że będziemy w tych działaniach wspierani przez polskie odlewnie, przedsiębiorstwa okołoodlewnicze będące tradycyjnie sponsorami Światowych Kongresów Odlewnictwa oraz polskie przedsiębiorstwa wystawiennicze.

Życzę, aby Międzynarodowe Targi METAL tegorocznej edycji, jak i edycji 2018 otrzymały również najwyższą ocenę uczestniczących w nich firm i zwiedzających oraz tych uczestników Kongresu, którzy będą je wizytować.

- Dziękuję za rozmowę.

(KK)

 

Zobacz więcej na temat Targów METAL 2015:

Relacja telewizyjna z 20. edycji targów

Zobacz zaproszenie na 73. Światowy Kongres Odlewnictwa w Krakowie w 2018