90535935ad4a46a7fc53.jpg
To była już 12 edycja targów "Praca, Kariera, Rozwój"

W jaki sposób zaplanować karierę?

16 kwietnia 2018
To wszystko i jeszcze więcej podczas targów „Praca, Kariera, Rozwój”

Jakie korzyści może przynieść personal branding młodemu człowiekowi prosto po studiach? Czy warto budować markę osobistą? Jak  nauczyć się zarządzać czasem?  Na te i  szereg innych  pytań odpowiadali prowadzący warsztaty "Soft Skills Academy" podczas wydarzenia „Praca, Kariera, Rozwój” 2018  w Targach Kielce.

 

Wszyscy to robimy, poprzez profile na LinkedIn lub Goldenline, obecność na Facebooku czy Instagramie, choć nie zawsze świadomie – kształtujemy obraz siebie i to jak  postrzegają nas inni, w tym potencjalni pracodawcy. Według raportu Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, 89% polskich specjalistów i menedżerów posiada swój profil zawodowy w internecie.  Osobistą markę budują freelancerzy, pracownicy aspirujący do wyższych stanowisk i rozwoju zawodowego, a także najmłodsi uczestnicy rynku pracy, którzy dopiero zaczynają swoją drogę zawodową.

Personal branding to nie tylko wizerunek w sieci. - To szereg działań podejmowanych w zgodzie z naszymi predyspozycjami, umiejętnościami,  wartościami. To strategia zarządzania własną osobą, zarówno pod kątem zawodowym, jak i prywatnym.  Zaczynamy od  zastanowienia  się , kim jesteśmy, co chcemy robić, co unikalnego możemy zaproponować rynkowi pracy, jakie są nasze najmocniejsze cechy, co chcemy, żeby myśleli o nas inni. Dopiero wtedy tworzymy  własną  strategię, pamiętając by wszystkie jej elementy były spójne i składały się na tą narrację - podkreślał prowadzący warsztaty Kamil Buliński z Wyższej Szkoły Ekonomii Prawa i Nauk Medycznych. Czy jest to przydatne? Z pewnością. Z jednej strony  mamy świadomość własnych umiejętności, a z drugiej dajemy jasny przekaz co do naszej osoby.

Kolejnym bardzo ważnym elementem planowania kariery jest umiejętność zarządzania czasem, o czym można było się przekonać w trakcie warsztatów Mariusza Marciniaka z WSEPiNM. Co to oznacza i jak się tego nauczyć? Przede wszystkim należy to rozumieć, jako zarządzanie sobą w czasie. Pierwszy krok to określenie celu jaki chcemy osiągnąć, a także czasu, który chcemy na to przeznaczyć. Na bieżąco również staramy się modyfikować nasze założenia. A jednym z narzędzi pomocnych w planowaniu i późniejszym  działaniu jest np. wynotowanie zadań  i przyszeregowanie ich do jednej z grup jak: pilne - ważne, mniej ważne, zadania które możemy komuś przekazać itp. O tym, że dzisiejszy rynek pracy wymaga również od kandydatów  wysokich umiejętności miękkich, podczas szkolenia mówiła Katarzyna Lipska z WSEPiNM. Umiejętności te to m.in  praca w zespole, również tym wirtualnym, asertywność, komunikacja interpersonalna, umiejętność autoprezentacji. kompetencje obywatelskie i społeczne, przedsiębiorczość. 

(MM)