68170055ca67bc0d8217.jpg

"zielony diesel" w Polsce

28 marca 2019
Olej napędowy jest głównym paliwem w transporcie i Polska, podobnie jak wiele krajów unijnych, będzie miała tu problem, by osiągnąć wymagany udział odnawialnej energii.

Samochodów elektrycznych mamy jak na lekarstwo, a obecnie stosowane biopaliwa przestają wystarczać, by wypełnić unijny cel. W Europie szybko wzrasta rynek tzw. "zielonego" diesla, na który zerkają też polskie koncerny.

Sprzedawcy paliw w Polsce zbliżają się do trudnego momentu, kiedy obecne strategie nie wystarczają, by spełnić obowiązek wykorzystania odnawialnej energii w transporcie. W tym roku obowiązek ten określany jako NCW - narodowy cel wskaźnikowy - wyniesie 8 proc, a w przyszłym już 8,5 proc. Biopaliwa obecnie stosowane - bioestry z rzepaku dodawane do diesla czy etanol jako dodatek do benzyny  - mają swoje ograniczenia. Branża szuka nowych rozwiązań. Z jednej strony mówi się o wprowadzeniu benzyny E10, z drugiej dla diesla Orlen i Lotos spróbowały współuwodornienia. Na czym to polega?

HVO - odnawialna wersja diesla

Na instalacje rafineryjne równolegle z frakcjami ropy wprowadzany jest olej roślinny lub zużyte tłuszcze. W efekcie uzyskany olej napędowy zawiera uwodorniony olej roślinny HVO (Hydrogenated Vegetable Oil). Lotos i Orlen są po pomyślnych testach technologicznych tego rozwiązania. "Otrzymane paliwo ma równie wysoką jakość, jak diesel produkowany wyłącznie z ropy naftowej, a w niektórych parametrach, np. indeks cetanowy, nawet go przewyższa" - ocenił Lotos w komunikacie.

W Europie są już takie instalacje. Niektóre koncerny mają wręcz biorafinerie, które produkują czysty biokomponent HVO, potocznie nazywany zielonym lub odnawialnym dieslem. Jest stosowany potem w kompozycji z olejem napędowym. Spory kapitał zbija tu przede wszystkim fiński koncern Neste, ale w jego ślady poszli też inni - francuski Total czy włoski Eni. Ten ostatni zasłynął pierwszym na świecie przekształceniem rafinerii w Wenecji w biorafinerię. HVO powstaje tu głównie z oleju roślinnego (certyfikowanego) oraz z oczyszczonego zużytego oleju kuchennego.

W zależności od użytego surowca HVO redukuje emisję dwutlenku węgla od 30 do 90 proc. w porównaniu do zwykłego diesla. Technologia może wydawać się  świetnym panaceum na obniżenie emisji CO2 przy jednoczesnym poszanowaniu silnika Diesla. Jeśli instalacja przetwarza odpady - tłuszcze zwierzęce, oleje po smażeniu i pozostałości pochodzące z produkcji tworzyw sztucznych, to w dodatku spełnia zasady biopaliw drugiej generacji oraz wpisuje się w gospodarkę obiegu zamkniętego, na co równie mocno kładzie nacisk Unia Europejska.

 

Za: Czy „zielony” diesel pomoże na problemy z OZE w transporcie?, www.wysokienapiecie.pl, (dostęp: 04.04.2019r.)

Polecane aktualności
21 sierpnia 2020
Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła PORT PC przeprowadziła badania liczby sprzedanych pomp ciepła w Polsce w I półroczu 2020 roku. Szczególnie widoczne wzrosty widać w segmencie powietrznych pomp ciepła.
25 czerwca 2020
Forum Energii przeprowadziło szczegółową analizę dotyczącą kosztów odejścia Polski od węgla brunatnego. W raporcie wyszczególniono także zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego dla Polski
25 czerwca 2020
Branżowi eksperci prognozują boom na naziemne farmy fotowoltaiczne.
29 maja 2020
Jak podaje portal rynekelektryczny.pl partner medialny Targów ENEX w programie Mój Prąd obowiązują wnioski online. Warto poświęcić czas przed domowym komputerem, aby dzięki temu przyspieszyć proces uzyskania dofinansowania do instalacji fotowoltaicznej bez wychodzenia z domu.
29 maja 2020
Jesteśmy w punkcie zwrotnym jeśli chodzi o strategię rozwoju sektora ogrzewania w polskim budownictwie. Do wykorzystania jest ogromny potencjał tkwiący w niezwykle szybko rozwijającym się rodzimym rynku pomp ciepła.
28 kwietnia 2020
Ubiegły rok był rekordowy dla branży fotowoltaicznej. Jak podaje portal globenergia.pl, największym zainteresowaniem cieszyły się małe przydomowe elektrownie słoneczne. Ponadto, co raz więcej firm decyduje się na produkcję własnego prądu. Zachętę stanowią atrakcyjne formy finansowania takich inwestycji. Jedną z nich bez wątpienia jest leasing. Fotowoltaika była jednym z najpopularniejszych tematów tegorocznej edycji targów ENEX/ENEX Nowa Energia.
20 kwietnia 2020
Mimo szalejącej w ostatnim czasie pandemii koronawirusa, w branży odnawialnych źródeł energii padają kolejne rekordy. To dobry prognostyk dla kolejnej edycji targów ENEX/ENEX Nowa Energia.