Trendy w branży marek własnych

Akademia Future Private Labels Już 34 proc. produktów sprzedawanych przez sieci handlowe w Polsce nosi nie tylko logo producenta, ale także handlującego nim detalisty - tak wynika z raportu PLMA Private Label Yearbook, opracowanego przez AC Nielsen na potrzeby międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Marek Własnych. W najbliższych latach oczekuje się dalszego rozwoju tej kategorii rynku, zwłaszcza w sektorze spożywczym, kosmetycznym, sportowym, odzieżowym i RTV*.

Polska dogania stopniowo kraje europejskie, gdzie w 14 z 20 krajów raportowanych przez AC Nielsen, nastąpiły wzrosty udziału marek własnych w 2015 roku. Największe udziały ilościowe private labels mają w Szwajcarii (53%), Hiszpanii (52%), Wielkiej Brytanii (45%), Niemczech i Portugalii (44%). Ale również w krajach Europy Środkowo-Wschodniej udziały te rosną. W Polsce są na poziomie 34%, podobnie jak na Węgrzech 34%, na Słowacji 33% i w Czechach 32%. Co ważne, pod względem wartościowym, udział marek własnych wzrósł w 17 krajach, co świadczy o rosnącym potencjale tej kategorii!  

- Obserwując poczynania sieci, mieszanie się formatów oraz przyjęte przez największych graczy strategie, prognozuję, że w niedługim czasie będziemy mieli na przykład do czynienia z ofertą „premium private brands” nie tylko w sieciach super- i hipermarketowych. Duża część aktywności na rynku private labels skupia się na podnoszeniu jakości, już dostępnych pod marką własną produktów, oraz modernizacji opakowań - komentuje tendencje rynku marek własnych Dorota Kałowska, strateg i partner w firmie Cobalt Spark, a także ekspert Polskiej Izby Handlu.

To zaledwie tylko kilka ważnych kierunków, w jakich zmierza rynek private labels w Polsce. Dlatego warto być w Kielcach 15-16 czerwca 2016, na III Konferencji i Targach PLME Future Private Labels, by wiedzieć jak strategicznie i z powodzeniem rozwijać swoje marki własne.

 

*Źródło: Raport „Jak postrzegamy marki własne – perspektywy rozwoju rynku private label w Polsce”, który stworzyła Grupa On Board w lipcu 2014 roku, przy udziale Polskiej Izby Handlu i Krajowej Izby Gospodarczej oraz firmy badawczej SW Reaserch.