Aktualności
Boom na bezzałogowe statki powietrzne. Rewolucjonizują, ale i stanowią zagrożenie
Joanna Wieczorek, ekspert Prawa Lotniczego z Drone Alliance Europe, współorganizatora konferencji Global Drone Conference, przygotowała prelekcje i dyskusje podejmujące tematy związane z wykorzystywaniem bezzałogowych statków powietrznych.
Branża przechodzi zdecydowany rozkwit. - Liczba lotów dronami w Polsce w 2021 roku była dwukrotnie większa niż w 2020. Zaś w tym roku wykonano już 187 tysięcy lotów zgłoszonych do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – mówił Maciej Włodarczyk, Kierownik Działu Zarządzania Operacjami BSP w tej instytucji. - Zdecydowana większość zgłoszeń pochodzi z branży foto i wideo.
Prelegent z Francji, Nicolas Marcou, opowiadając o rozwoju branży w tym kraju, stwierdził, że trwa istny boom na drony, które otwierają nowe możliwości w różnych gałęziach gospodarki i życia, jak monitoring, bezpieczeństwo, dostawy. Zaznaczył, że wszystko wskazuje na to, że BSP będą coraz mocniej wykorzystywane.
Maciej Włodarczyk z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zwracał uwagę, że rosnąca liczba lotów dronów i ich wykorzystanie w różnych sektorach gospodarki, narzuca rozwój technologii do ich obsługi. – Szybko musiało dojść do cyfryzacji wydawania zgód. Dlatego powstał system PansaUTM, który koordynuje loty BSP i cyfrowo zarządza wnioskami i zgodami na loty w przestrzeni powietrznej - mówił.
Jak relacjonował, drony są coraz częściej wykorzystywane na rynku dostaw. – W Polsce powstały już firmy, które wykonują regularnie loty długodystansowe transportując, jak chociażby w okresie pandemii, próbki medyczne. Pokonują dystanse do 70 kilometrów bez międzylądowań. W szpitalach tworzone są huby dla dronów – podkreślał.
Zapotrzebowanie na loty dronów zmienia branżę usług. Przybywa szkoleń dla pilotów dronów i coraz częściej odbywają się one online. Prowadzone są szkolenia także dotyczące zmieniających się przepisów prawnych.
Jak zaznaczył Maciej Włodarczyk, bardzo ważna dla rozwoju branży jest budowa infrastruktury naziemnej, a przede wszystkim lądowisk i masztów z antenami odbiorczymi, które pozwolą koordynować loty.
Prelegenci konferencji zwracali uwagę, że drony muszą być całkowicie kontrolowane, zwłaszcza jeśli ich loty odbywają się w pobliżu lotnisk. BSP pojawiające się w takich miejscach stanowią zagrożenie. – Trudno jest opracować system antydronowy, który nie będzie kolidował z systemem lotniska – stwierdził Dominik Zgieb, Kierownik Działu Zarządzania Bezpieczeństwem na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Zwracał uwagę, że są osoby, które traktują drony jak zabawki, a takie podejście jest niebezpieczne.
Systemom antydronowym została poświęcona prelekcja Zygmunta Rafała Trzaskowskiego z przedsiębiorstwa Hertz, który mówił o skutecznym wykrywaniu wraz z natychmiastową neutralizacją bezzałogowych statków powietrznych. Po niej paneliści dyskutowali o tych ważnych dla bezpieczeństwa kwestiach.
Prelekcje i dyskusje w czasie tej międzynarodowej konferencji z jednej strony uwypukliły, jak bezzałogowe statki powietrzne przyczyniają się do rozwoju wielu branż, a z drugiej wskazały potrzeby oraz problemy, które wymagają szybkiego rozwiązania. Wydarzenie było zorganizowane w ramach IV Targów Lotniczych Aviation Expo.
/MŚ/