099A2865.jpg
Systemom antydronowym  została poświęcona prelekcja Zygmunta Rafała Trzaskowskiego z przedsiębiorstwa Hertz, który mówił o skutecznym wykrywaniu wraz z natychmiastową neutralizacją Bezzałogowych Statków Powietrznych.

Boom na bezzałogowe statki powietrzne. Rewolucjonizują, ale i stanowią zagrożenie

18 września 2022
Drony zyskują na znaczeniu, wpływają na rozwój wielu branż, takich jak transportowa czy budowlana. Szybki rozwój możliwości BSP wymusza zmiany, takie jak cyfryzacja obsługi lotów, ale i bywa zagrożeniem. O rynku, potrzebach i ich przyszłości dyskutowano podczas konferencji Global Drone Conference, którą przeprowadzono w niedzielę, 18 września, w czasie IV Targów Lotniczych Aviation Expo.

Joanna Wieczorek, ekspert Prawa Lotniczego z Drone Alliance Europe, współorganizatora konferencji Global Drone Conference, przygotowała prelekcje i dyskusje podejmujące tematy związane z wykorzystywaniem bezzałogowych statków powietrznych.

 

Branża przechodzi zdecydowany rozkwit. - Liczba lotów dronami w Polsce w 2021 roku była dwukrotnie większa niż w 2020. Zaś w tym roku wykonano już 187 tysięcy lotów zgłoszonych  do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – mówił Maciej Włodarczyk, Kierownik Działu Zarządzania Operacjami BSP  w tej instytucji. - Zdecydowana większość zgłoszeń pochodzi z branży foto i wideo. 

 

Prelegent z Francji, Nicolas Marcou, opowiadając o rozwoju branży w tym kraju, stwierdził, że trwa istny boom na drony, które  otwierają nowe możliwości w różnych gałęziach gospodarki i życia, jak monitoring, bezpieczeństwo, dostawy. Zaznaczył, że wszystko wskazuje na to, że BSP będą coraz mocniej wykorzystywane.

 

Maciej Włodarczyk z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zwracał uwagę, że rosnąca liczba lotów dronów i ich wykorzystanie w różnych sektorach gospodarki, narzuca rozwój technologii do ich obsługi. – Szybko musiało dojść do cyfryzacji wydawania zgód. Dlatego powstał system PansaUTM, który koordynuje loty BSP i  cyfrowo zarządza wnioskami i zgodami na loty w przestrzeni powietrznej - mówił.

 

Jak relacjonował, drony są coraz częściej wykorzystywane na rynku dostaw. – W Polsce powstały już firmy, które wykonują regularnie loty długodystansowe transportując, jak chociażby w okresie pandemii, próbki medyczne. Pokonują dystanse do 70 kilometrów bez międzylądowań. W szpitalach tworzone są huby dla dronów – podkreślał.

 

Zapotrzebowanie na loty dronów zmienia branżę usług. Przybywa szkoleń dla pilotów dronów i coraz częściej odbywają się one online. Prowadzone są szkolenia także dotyczące zmieniających się przepisów prawnych.

 

Jak zaznaczył Maciej Włodarczyk, bardzo ważna dla rozwoju branży jest budowa infrastruktury naziemnej, a przede wszystkim lądowisk i masztów  z antenami odbiorczymi, które pozwolą koordynować loty.

 

Prelegenci konferencji zwracali uwagę, że drony muszą być całkowicie kontrolowane, zwłaszcza jeśli ich loty odbywają się w pobliżu lotnisk. BSP pojawiające się w takich miejscach  stanowią zagrożenie. – Trudno jest opracować system  antydronowy, który nie będzie kolidował z systemem lotniska – stwierdził Dominik Zgieb, Kierownik Działu Zarządzania Bezpieczeństwem na Lotnisku Chopina w Warszawie.

 Zwracał uwagę, że są osoby, które traktują drony jak zabawki, a takie podejście jest niebezpieczne.

 

Systemom antydronowym  została poświęcona prelekcja Zygmunta Rafała Trzaskowskiego z przedsiębiorstwa Hertz, który mówił o skutecznym wykrywaniu wraz z natychmiastową neutralizacją bezzałogowych statków powietrznych. Po niej paneliści dyskutowali o tych ważnych dla bezpieczeństwa kwestiach.

Prelekcje i dyskusje w czasie tej międzynarodowej konferencji z jednej strony uwypukliły, jak bezzałogowe statki powietrzne przyczyniają się do rozwoju wielu branż, a z drugiej wskazały potrzeby oraz problemy, które wymagają szybkiego rozwiązania. Wydarzenie było zorganizowane w ramach IV Targów Lotniczych Aviation Expo.

/MŚ/

Polecane aktualności
18 września 2022
Pierwszy raz Targi Lotnicze Aviation Expo odbywają się nie tylko w Targach Kielce, ale i na lotnisku w Masłowie. Są tu samoloty lekkie, śmigłowce i wiatrakowce. Maszyny można także podziwiać w powietrzu.
17 września 2022
Strategiczne znaczenie małych lotnisk dla obronności kraju, rozwój ich infrastruktury oraz znaczenie aeroklubów w szkoleniu profesjonalnych i sportowych kadr lotniczych – między innymi takie tematy poruszone zostały przez ekspertów podczas pierwszego Europejskiego Forum Aeroklubów. Spotkanie odbyło się 17 września w Targach Kielce, gdzie w weekend trwały IV Targi Lotnicze Aviation Expo.
17 września 2022
Aviation Expo 2022, które w weekend 17-18 września trwa w Targach Kielce, jest okazją do światowej premiery wiatrakowca Argon GTL produkcji Manufaktury Lotniczej. W hali kieleckiego centrum wystawienniczego Argon przyciąga wzrok zwiedzających nie tylko nowoczesną bryłą – uwagę zwracał również głęboki odcień błyszczącego lakieru z palety firmy McLaren.
17 września 2022
- Innowacje nas dziś zasypują z każdej strony. Sztuką jest wybrać te, które są sensowne i inteligentne – mówił Andrzej Gniadkowski z Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” rozpoczynając Konferencję Technology & Law for Aviation w Targach Kielce.
17 września 2022
Samoloty lekkie, śmigłowce, wiropłaty oraz wszelkiego rodzaju asortyment lotniczy można z bliska oglądać od soboty w Targach Kielce w ramach wystawy Aviation Expo.
17 września 2022
- To wydarzenie skierowane jest przede wszystkim do pasjonatów i przedsiębiorców, którzy potrzebują szybko się przemieszczać na dalekie dystanse – mówiła Bożena Staniak, wiceprezes zarządu Targów Kielce podczas uroczystego otwarcia targów Aviation Expo. - Bardzo się cieszę, że widzę tak wielu fanów lotnictwa – zaznaczyła Joanna Wieczorek, współorganizator konferencji prowadzonych podczas wystawy.
16 września 2022
Motoszybowiec bezpieczny, lekki i ekonomiczny: Fregata J6 na Aviation Expo 2022
15 września 2022
Goście Targów Lotniczych w weekend 17-18 września będą mogli bezpłatnie wylądować na lotnisku w podkieleckim Masłowie.