Aktualności
Córka generała Władysława Andersa odsłoniła pierwszy „Polski Lekki Czołg”
„Polski Lekki Czołg” - Wóz Wsparcia Ogniowego na bazie polskiej platformy bojowej XXI wieku - dzieło jest efektem ciężkiej pracy kadry naukowo-technicznej i badawczej oraz zdolności sił wytwórczych Polskiego Przemysłu Obronnego. Projekt rozwojowy realizowany jest przez OBRUM, Wojskową Akademię Techniczną i Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich, a finansuje go Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Koncern Bumar, który zbudował pierwszy od lat wóz bojowy, ma nadzieję, że nowoczesny wóz wsparcia ogniowego, budowany zgodnie z najnowszymi trendami w NATO, uwzględniającymi doświadczenia z Iraku i Afganistanu, pozwala obronnemu holdingowi znów opancerzać armię. Daje też szansę na rozkręcenie produkcji w restrukturyzowanych czołgowych Zakładach Mechanicznych w Łabędach. (PDF)
Wóz Wsparcia Ogniowego
Przyjęte w projekcie czołgu rozwiązania techniczne i dokonany dobór komponentów pozwalają zaliczyć Wóz wsparcia ogniowego do generacji rozwojowej III+ wśród światowych rozwiązań głównych pojazdów bojowych (MBT).
Niska masa bojowa oraz osiągnięty wysoki poziom osłonności balistycznej (konstrukcja podstawowa – poziom 3+, z dodatkowym pancerzem 5+, a przeciw minom poziom 3) wg STANAG 4569 oraz wymiary gabarytowe umożliwiające transport lotniczy predysponują jego wykorzystanie w misjach interwencyjnych lub stabilizacyjnych, zarówno w konfliktach klasycznych jak i asymetrycznych, w tym na terenach zurbanizowanych i górzystych w dowolnych miejscach geograficznych. Posiada możliwość przewożenia i szybkiego „spieszenia” czterech żołnierzy desantu.
Konstrukcyjnie przygotowany do szybkiej zabudowy:
- dodatkowego pancerza, w tym reaktywnego,
- systemu samoobrony przed ppk, rakietami i pociskami najnowszej generacji,
- wyposażenia saperskiego na przedniej części podwozia,
- systemu wykrywania gniazd strzeleckich,
- doposażenia do wersji dowódczej,
- i innej zabudowy.