aktualnosci-mspo2010-bumar.jpg
Anna Anders, najmłodsza córka generała Władysława Andersa, odsłoniła

Córka generała Władysława Andersa odsłoniła pierwszy „Polski Lekki Czołg”

06 września 2010
Światowa premiera na MSPO

Wóz Wsparcia Ogniowego na bazie platformy bojowej XXI wieku hitem tegorocznych targów obronnych w Kielcach. Uroczystego odsłonięcia platformy pierwszego dnia targów MSPO na stoisku BUMARU, dokonała Anna Anders, najmłodsza córka generała Władysława Andersa. Wóz Wsparcia Ogniowego otrzymał również imię generała i jak zaznaczył na uroczystości odsłonięcia czołgu prezes holdingu BUMARU Edward Nowak, fakt ten zapoczątkował tradycję nadawania imion polskich bohaterów narodowych kolejnym innowacyjnym pojazdom bojowym.

„Polski Lekki Czołg” - Wóz Wsparcia Ogniowego na bazie polskiej platformy bojowej XXI wieku - dzieło jest efektem ciężkiej pracy kadry naukowo-technicznej i badawczej oraz zdolności sił wytwórczych Polskiego Przemysłu Obronnego. Projekt rozwojowy realizowany jest przez OBRUM, Wojskową Akademię Techniczną i Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich, a finansuje go Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Koncern Bumar, który zbudował pierwszy od lat wóz bojowy, ma nadzieję, że nowoczesny wóz wsparcia ogniowego, budowany zgodnie z najnowszymi trendami w NATO, uwzględniającymi doświadczenia z Iraku i Afganistanu, pozwala obronnemu holdingowi znów opancerzać armię. Daje też szansę na rozkręcenie produkcji w restrukturyzowanych czołgowych Zakładach Mechanicznych w Łabędach. (PDF)

Wóz Wsparcia Ogniowego
Przyjęte w projekcie czołgu rozwiązania techniczne i dokonany dobór komponentów pozwalają zaliczyć Wóz wsparcia ogniowego do generacji rozwojowej III+ wśród światowych rozwiązań głównych pojazdów bojowych (MBT).
Niska masa bojowa oraz osiągnięty wysoki poziom osłonności balistycznej (konstrukcja podstawowa – poziom 3+, z dodatkowym pancerzem 5+, a przeciw minom poziom 3) wg STANAG 4569 oraz wymiary gabarytowe umożliwiające transport lotniczy predysponują jego wykorzystanie w misjach interwencyjnych lub stabilizacyjnych, zarówno w konfliktach klasycznych jak i asymetrycznych, w tym na terenach zurbanizowanych i górzystych w dowolnych miejscach geograficznych. Posiada możliwość przewożenia i szybkiego „spieszenia” czterech żołnierzy desantu.

Konstrukcyjnie przygotowany do szybkiej zabudowy:
  • dodatkowego pancerza, w tym reaktywnego,
  • systemu samoobrony przed ppk, rakietami i pociskami najnowszej generacji,
  • wyposażenia saperskiego na przedniej części podwozia,
  • systemu wykrywania gniazd strzeleckich,
  • doposażenia do wersji dowódczej,
  • i innej zabudowy.
Podwozie o budowie modułowej platformy wielozadaniowej przewidziane jest do wykorzystania do zabudowy wyposażenia specjalistycznego (osprzęt saperski, systemy rozpoznania, wyposażenie medyczne, radiolokacyjne, medyczne i inne) dla uzyskania pojazdów do wyspecjalizowanych zadań pola walki.