20241106-FUTURE-LABELS-0094.JPG
Trudnych pytań o przyszłość branży nie szczędził ekspert branży handlu Robert Krzak, moderator debaty.

"Marka Własna Kontratakuje", czyli przyszłość marek własnych w Polsce. Padły ważne słowa

06 listopada 2024
W środę, podczas Forum Marek Własnych w Targach Kielce, odbyła się debata „Marka Własna Kontratakuje”. Dyskusja zgromadziła liderów branży handlowej i ekspertów ds. marek własnych, którzy dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat przyszłości tego segmentu na polskim rynku. Moderatorem spotkania był Robert Krzak, Senior Advisor EY Polska, który zadawał uczestnikom trudne pytania dotyczące rywalizacji marek własnych z markami producentów.

Marka własna – do niedawna utożsamiana z segmentem economy – dynamicznie wchodzi do wyższych segmentów rynku, w tym do kategorii premium, stając się coraz bardziej pożądaną alternatywą dla znanych marek. Producenci i przedstawiciele sieci handlowych podkreślali, że jakość stała się kluczowym kryterium, a długotrwały sukces zależy od utrzymania odpowiedniego balansu między własnymi markami a ofertą popularnych brandów.

Uczestnicy debaty reprezentowali czołowe firmy z różnych sektorów rynku. Iwona Sarga, prezes Krajowej Platformy Handlowej Społem, zwróciła uwagę na rozwój marki Społem, która jest na rynku od ponad 12 lat, oferując dziś ponad 250 produktów. Prezes Sarga podkreśliła, że współpraca z partnerami i zaspokajanie potrzeb klientów to fundamenty strategii marki Społem. Łukasz Szczęsny, dyrektor ds. Rozwoju Produktu w SPS Handel, podkreślił, że marka własna stała się koniecznością dla wielu sieci handlowych, wskazując na jej rolę w zwiększaniu konkurencyjności i możliwości dostosowania do zmieniających się oczekiwań klientów. Z kolei Krystyna Domagalska, kierownik Działu Marketingu Sprzedaży w Lewiatan Holding S.A., zaznaczyła, że Lewiatan stosuje model hybrydowy. Marka własna Lewiatana ma za zadanie spełniać wysokie standardy jakościowe, jednocześnie oferując przystępne ceny. Edyta Dembińska, private label manager w SPAR, mówiła o strategii SPAR, której celem jest budowanie marek własnych w trzech segmentach: economy, natural i bio oraz premium. Marka własna SPAR jest częścią globalnej strategii, ma ona przyciągać lojalnych klientów, zapewniając szeroki wybór i wysoką jakość.

Maciej Włodarczyk, Prezes Zarządu Iglotex, podkreślił znaczenie marek własnych w segmencie mrożonek. Iglotex jako lider mrożonek realizuje strategie oparte na jakości, która ma być konkurencyjna wobec znanych marek. Łukasz Mastalerz, Członek Zarządu Krajowej Grupy Spożywczej (KGS), wskazał, że KGS, zrzeszającą 14 polskich spółek, dostarcza marki własne dla licznych sieci handlowych, a w jej portfolio znajdują się takie marki jak Pszczółka czy Trzemeszno. Dalsza ekspansja marek własnych to dla KGS ważny kierunek. Marek Bąk, dyrektor ds. ekspansji i rozwoju Grupy Dawtona, zwrócił uwagę, że dla jego firmy jakość i stabilność są kluczowe. Produkcja marek własnych pozwala Dawtonie na rozszerzanie portfolio i zyskiwanie lojalności klientów, jednak firma dąży do zachowania równowagi pomiędzy ofertą własną a markami dla sieci. 

Wnioski z debaty wskazują, że marki własne w Polsce dynamicznie się rozwijają, a ich przyszłość leży w połączeniu jakości, konkurencyjności cenowej oraz umiejętnej współpracy między producentami a sieciami. Debata pokazała, że odpowiedni balans między własnymi markami a produktami uznanych producentów może przynieść obu stronom korzyści. Przyszłość tego rynku zapowiada się obiecująco – dla producentów, detalistów i konsumentów.

/MŚ/

Polecane aktualności
08 listopada 2024
Duda Pasta z kurczaka z borowikami, szynka dojrzewająca, wątrobianka, boczek w śliwce zanurzony, pasztet z kaczką - te produkty triumfowały w tegorocznej edycji konkursu zorganizowanego przez miesięcznik Rzeźnik Polski pod Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. Producenci zostali nagrodzeni na gali w Targach Kielce 6 listopada.
07 listopada 2024
„Okrągły Stół Branży Mięsnej i Handlu Nowoczesnego” odbył się6 listopada 2024 roku w Targach Kielce. Spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP oraz miesięcznik „Rzeźnik Polski” zgromadziło ekspertów i liderów rynku, którzy wspólnie omówili kluczowe wyzwania i nowe możliwości dla branży mięsnej w Polsce.
06 listopada 2024
Trzy nagrody główne i pięć wyróżnień przyznała Komisja Konkursowa targów Future Private Labels podczas uroczystej gali w Targach Kielce. Najlepsze produkty odznaczające się innowacyjnością i jakością wyłoniono w trzech kategoriach: Food and Beverage, NonFood i Packaging.
06 listopada 2024
Seria paneli na Forum Marek Własnych oraz konferencja XPAND w trakcie Targów Marek Własnych były niepowtarzalną okazją do dyskusji o kluczowych wyzwaniach, trendach i perspektywach rozwoju branży marek własnych, a także o rozwiązaniach wpływających na rynek konsumencki.
06 listopada 2024
Traktowane niegdyś jako tańszy zamiennik marki własne dziś są coraz bardziej popularne wśród konsumentów i mają realny wpływ na rozwój rynku. Coraz więcej Polaków deklaruje, że kupuje więcej produktów marek własnych niż kiedykolwiek.
06 listopada 2024
- Produkty prezentowane dziś i jutro przez blisko 90 wystawców z 14 krajów zainspirują do bardzo konkretnych rozmów z przedstawicielami sieci handlowych, hurtowni, restauracji i hoteli. Wierzę, że te kontakty zaowocują w przyszłości nowymi produktami przyciągającymi konsumentów - mówiła Bożena Staniak, wiceprezes zarządu Targów Kielce w czasie uroczystości otwarcia wydarzenia.
05 listopada 2024
W środę, 6 listopada, w Targach Kielce startują Targi Marek Własnych – międzynarodowe wydarzenie, które przyciągnie przedstawicieli branży spożywczej, kosmetycznej i chemii gospodarczej. Na stoiskach pojawią się produkty z 14 krajów, od liofilizowanych chipsów z kurczaka po portugalskie wina i pieluszki dla psa. Targi będą otwarte dla specjalistów. Bilety będzie można kupić w kasach.
30 października 2024
6-7 listopada w Targach Kielce kupcy i zwiedzający poznają produkty spółek zależnych Krajowej Grupy Spożywczej S.A., które dzięki swojej wysokiej jakości zdobyły uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Wciąż można dołączyć do wydarzenia i odkryć, co sprawia, że polskie marki zyskują na międzynarodowej arenie.