Aktualności
Nabiał i mięso najczęściej wybieranymi przez Polaków produktami marek własnych
– Sieci handlowe decydują się na wprowadzanie marek własnych, aby zbudować sieć lojalnych klientów. Najważniejsze cechy to: unikalność, spójność, jakość, korzyść i zaangażowanie. Idealnym przykładem takiej marki i zdecydowanym liderem w Polsce i Europie jest bez wątpienia Lidl – mówił Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa Bis. Swój udział w tym mieli polscy managerowie, którzy dla Lidla opracowywali koncepcje marki własnej opartą na dbaniu o jakość produktów. Dużym problemem innych sieci handlowych, zdaniem eksperta, jest brak spójności i długoletniej strategii.
– Bardzo ważne w budowaniu marki jest to, aby dotrzymać obietnic składanych klientowi w pierwszych partiach towaru. Oznacza to, że jakość wprowadzanych produktów powinna być taka sama po trzech, pięciu, czy dziesięciu latach – dodawał Marzec. Warto dodać, że na rynku są zarówno producenci, którzy dostarczają artykuły tylko w ramach marek własnych, ale są i takie, które produkują tylko pod własnym szyldem. Część producentów rezygnuje z marek własnych za sprawą nacisków na niskie ceny ze strony sieci handlowych, co wpływa na jakość dostarczanych produktów.
Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, ze aż 52% konsumentów kupuje tylko niezbędne produkty oszczędzając na luksusach, a 26% wybiera tańsze marki. – Wartość i udział marek własnych w polskim koszyku FMCG we wrześniu tego roku wynosiła blisko 53 mld zł, co stanowiło ponad 20% całego koszyka – dodawał ekspert. Niepewna sytuacja gospodarcza i czynniki takie jak: Covid-19, wojna na Ukrainie, czy globalne kryzysy wpływają na sytuację finansową gospodarstw domowych, a to sprawia, że wielu klientów zaczyna szukać tańszych produktów. Wtedy zaczynają sięgać po artykuły marek własnych. Te rosną szybciej niezależnie od kanału sprzedaży, ale blisko 83% produktów trafia do dyskontów. To one są głównym graczem, jeśli chodzi o marki własne. Tam stanowią obecnie ponad 43% udziału w sprzedaży. – Na każde 5zł wydane na produkty marek własnych, aż 4zł trafia do dyskontów – dodawał. Z przedstawionego raportu wynika, że niezmiennie wśród Polaków to Biedronka uznawana jest za najtańszą sieć. Tak uważa ponad 50% ankietowanych.
– Co trzeci kupujący deklaruje dokonywanie zakupu marek własnych częściej niż przed rokiem – dodawał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Aż 25% wartości marek własnych w koszyku spożywczym stanowią produkty nabiałowe. Równie popularne jest mięso. Z przedstawionych przez niego danych jasno wynika, że motywacja kupujących do zakupu produktów marek własnych z roku na rok zwiększa się. – Kluczowe są tutaj: niższa cena, wysoka lub poprawiająca się jakość i dobry stosunek ceny do jakości. Analizując sytuację w odniesieniu do polskiego koszyka FMCG, przyszły rok powinien wymóc konieczność pracy nad wzrostem wolumenu, co da kolejną szansę na rozwój marek własnych – zakończył ekspert.
/ŁK/