642k0850-20231115-TargiKielce-Marek-Wlasnych.jpg

Nabiał i mięso najczęściej wybieranymi przez Polaków produktami marek własnych

30 listopada 2023
– Polacy coraz częściej sięgają po produkty marek własnych ze względu na dobry stosunek jakości do ceny. Przyszły rok może być kolejną szansą rozwoju tego sektora – przekonywał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Ich udział w sprzedaży dyskontów stanowi obecnie ponad 43%.

Sieci handlowe decydują się na wprowadzanie marek własnych, aby zbudować sieć lojalnych klientów. Najważniejsze cechy to: unikalność, spójność, jakość, korzyść i  zaangażowanie. Idealnym przykładem takiej marki i zdecydowanym liderem w Polsce i Europie jest bez wątpienia Lidl – mówił Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa Bis. Swój udział w tym mieli polscy managerowie, którzy dla Lidla opracowywali koncepcje marki własnej opartą na dbaniu o jakość produktów. Dużym problemem innych sieci handlowych, zdaniem eksperta, jest brak spójności i długoletniej strategii.

– Bardzo ważne w  budowaniu marki jest to, aby dotrzymać obietnic składanych klientowi w pierwszych partiach towaru. Oznacza to, że jakość wprowadzanych produktów powinna być taka sama po trzech, pięciu, czy dziesięciu latach – dodawał Marzec. Warto dodać, że na rynku są zarówno producenci, którzy dostarczają artykuły tylko w ramach marek własnych, ale są i takie, które produkują tylko pod własnym szyldem. Część producentów rezygnuje z marek własnych za sprawą nacisków na niskie ceny ze strony sieci handlowych, co wpływa na jakość dostarczanych produktów.

Wartość koszyka sprzedaży produktów FMCG w Polsce we wrześniu tego roku wynosiła 271 mld zł, a lwią jego część, bo blisko 73%, stanowiły produkty spożywcze. Z danych przywoływanych przez eksperta Retail Services NielsenIQ, Przemysława Korotusza wynika, ze aż 52% konsumentów kupuje tylko niezbędne produkty oszczędzając na luksusach, a 26% wybiera tańsze marki. – Wartość i udział marek własnych w polskim koszyku FMCG we wrześniu tego roku wynosiła blisko 53 mld zł, co stanowiło ponad 20% całego koszyka – dodawał ekspert. Niepewna sytuacja gospodarcza i czynniki takie jak: Covid-19, wojna na Ukrainie, czy globalne kryzysy wpływają na sytuację finansową gospodarstw domowych, a to sprawia, że wielu klientów zaczyna szukać tańszych produktów. Wtedy zaczynają sięgać po artykuły marek własnych. Te rosną szybciej niezależnie od kanału sprzedaży, ale blisko 83% produktów trafia do dyskontów. To one są głównym graczem, jeśli chodzi o marki własne. Tam stanowią obecnie ponad 43% udziału w sprzedaży. – Na każde 5zł wydane na produkty marek własnych, aż 4zł trafia do dyskontów – dodawał. Z przedstawionego raportu wynika, że niezmiennie wśród Polaków to Biedronka uznawana jest za najtańszą sieć. Tak uważa ponad 50% ankietowanych.

– Co trzeci kupujący deklaruje dokonywanie zakupu marek własnych częściej niż przed rokiem – dodawał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Aż 25% wartości marek własnych w koszyku spożywczym stanowią produkty nabiałowe. Równie popularne jest mięso. Z przedstawionych przez niego danych jasno wynika, że motywacja kupujących do zakupu produktów marek własnych z roku na rok zwiększa się. – Kluczowe są tutaj: niższa cena, wysoka lub poprawiająca się jakość i dobry stosunek ceny do jakości. Analizując sytuację w odniesieniu do polskiego koszyka FMCG, przyszły rok powinien wymóc konieczność  pracy nad  wzrostem wolumenu, co da kolejną szansę na rozwój marek własnych – zakończył ekspert.

 

/ŁK/

 

Polecane aktualności
19 grudnia 2024
"Perspektywy rozwoju eksportu i ekspansji polskich firm" to hasło Kongresu Ekspansywnych Eksporterów, który 15 stycznia 2025 roku odbędzie się w Warszawie, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Organizatorem wydarzenia jest przedsiębiorstwo Ewa-Bis i jego prezes Marek Marzec, zaś partnerem International Featured Standards. Udział jest bezpłatny.
27 listopada 2024
Wśród 500 najsilniejszych polskich marek znalazły się Targi Kielce, uplasowane w towarzystwie takich gigantów jak H&M, Philips, Visa czy MasterCard. To wynik corocznego badania medialności marek w Polsce, przygotowywanego przez magazyn „Press” we współpracy z PSMM Monitoring & More.
08 listopada 2024
Duda Pasta z kurczaka z borowikami, szynka dojrzewająca, wątrobianka, boczek w śliwce zanurzony, pasztet z kaczką - te produkty triumfowały w tegorocznej edycji konkursu zorganizowanego przez miesięcznik Rzeźnik Polski pod Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. Producenci zostali nagrodzeni na gali w Targach Kielce 6 listopada.
07 listopada 2024
„Okrągły Stół Branży Mięsnej i Handlu Nowoczesnego” odbył się6 listopada 2024 roku w Targach Kielce. Spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP oraz miesięcznik „Rzeźnik Polski” zgromadziło ekspertów i liderów rynku, którzy wspólnie omówili kluczowe wyzwania i nowe możliwości dla branży mięsnej w Polsce.
06 listopada 2024
W środę, podczas Forum Marek Własnych w Targach Kielce, odbyła się debata „Marka Własna Kontratakuje”. Dyskusja zgromadziła liderów branży handlowej i ekspertów ds. marek własnych, którzy dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat przyszłości tego segmentu na polskim rynku. Moderatorem spotkania był Robert Krzak, Senior Advisor EY Polska, który zadawał uczestnikom trudne pytania dotyczące rywalizacji marek własnych z markami producentów.
06 listopada 2024
Trzy nagrody główne i pięć wyróżnień przyznała Komisja Konkursowa targów Future Private Labels podczas uroczystej gali w Targach Kielce. Najlepsze produkty odznaczające się innowacyjnością i jakością wyłoniono w trzech kategoriach: Food and Beverage, NonFood i Packaging.
06 listopada 2024
Seria paneli na Forum Marek Własnych oraz konferencja XPAND w trakcie Targów Marek Własnych były niepowtarzalną okazją do dyskusji o kluczowych wyzwaniach, trendach i perspektywach rozwoju branży marek własnych, a także o rozwiązaniach wpływających na rynek konsumencki.
06 listopada 2024
Traktowane niegdyś jako tańszy zamiennik marki własne dziś są coraz bardziej popularne wśród konsumentów i mają realny wpływ na rozwój rynku. Coraz więcej Polaków deklaruje, że kupuje więcej produktów marek własnych niż kiedykolwiek.