Aktualności
O nowelizacji ustaw, dotacjach i kontroli transportu drogowego podczas konferencji przewozowej PIGTSiS
Dyrektor projektu Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, Anna Gąszcz przywitała licznie zgromadzonych gości podkreślając, że wieloletnią tradycją targów jest spotkanie z przedstawicielami branży transportu publicznego. – Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji jest współorganizatorem wydarzenia i cennym partnerem. Tegoroczna wystawa jest nieco większa, zarówno pod względem powierzchni, jak i wystawców, niż ubiegłoroczne spotkanie. Myślę, że XVI edycja TRANSEXPO spełni oczekiwania wystawców oraz uczestników i będzie dobrze zapamiętana, bo kolejne spotkanie branży zaplanowane jest na 2024 rok – mówiła. To oznacza, że jesienna wystawa powraca do cyklu dwuletniego, tak jak miało to miejsce przed pandemią.
Obecny podczas konferencji przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury dużo czasu poświęcił na omówienie kwestii dotyczących Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, który ustanowiony został w 2019 roku i służy finansowemu wsparciu jednostek samorządu terytorialnego, będących organizatorem publicznego transportu zbiorowego. – W 2019 roku, kiedy Fundusz powstawał, dopłatami objętych było nieco ponad 1,2 tysiąca linii komunikacyjnych. Rok później było ich już ponad 2,8 tysiąca, a w 2021 roku ponad 4 tysiące. W tym roku dopłata o wartości ponad 630 milionów złotych objęła już ponad 5,7 tysiąca linii komunikacyjnych – mówił Andrzej Najmanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego. W najbliższych dniach wojewodowie każdego z województw ogłoszą nabór wniosków o dofinansowanie z Funduszu na 2023 rok. Przedstawiciel resortu odniósł się również do zmian prawnych, jakie czekają branżę transportową. – Trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie publicznym i zależy nam, aby Państwa głos był słyszalny i miał wpływ na ostateczny kształt dokumentu – zwrócił się z prośbą do przedstawicieli sektora transportu zbiorowego dyrektor Najmanowicz.
W trakcie spotkania debatowano także nad dostępnymi źródłami finansowania zakupu niskoemisyjnych autobusów dla przewozów regionalnych o charakterze użyteczności publicznej. Środki te, w postaci chociażby dotacji, mogą być pozyskane z Unii Europejskiej, Krajowego Planu Odbudowy lub innych źródeł i pozwolą na przywrócenie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Czas poświęcono również na omówienie tematów związanych z kontrolą transportu drogowego i narzędziom, które pozwolą zapewnić bezpieczeństwo. Zgodnie z nowelizacją Ustawy prawo o ruchu drogowym zmianom ulec mają zasady przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Wprowadzony ma zostać obowiązek dokumentacji fotograficznej, potwierdzający obecności pojazdu na badaniach technicznych. W przypadku wykonania badania technicznego po upływie 30 dni po wyznaczonej dacie, ma być pobierana podwójna opłata za przegląd.
(ŁK)