Aktualności
Ogrom branżowej wiedzy podczas pierwszego dnia targów KIDS’ TIME
7,3 mld zł zarobił rynek zabawek w Polsce w 2022r. Największy wzrost zaliczyły klocki - ponad 19% wzrostu względem 2021r. – Rynek zdominowało Lego, które przewyższa konkurencję ponad trzykrotnie. Szczególny wzrost odnotowano podczas pandemii - mówi Paweł Schmidt z firmy RMD Research specjalizującej się w badaniach handlu detalicznego typu Retail Tracking dla rynku Zabawek w Polsce.
Wyjątkowo opłacalne w ostatnich latach stała się sprzedaż produktów licencyjnych, czyli produkowanych przez różnych producentów pod jedną marką. Zabawki z licencją można sprzedać nawet za prawie dwukrotność ceny identycznego produktu nielicencjonowanego, a ich popularność nieprzerwanie rośnie z roku na rok.
Pomijając rynek klocków, w Polsce najczęściej licencjonowane są marki Disney, Warner Bros i Microsoft.
Równie popularne są firmy licencje wychodzące poza sektor zabawek. Popularnością cieszą się przede wszystkim ubrania ozdobione logotypami ze znanych filmów animowanych, maskotek, czy gier. Popularne są także polskie tłumaczenia zagranicznych książek dla dzieci. Temat ten przybliżała Aleksandra Kacprowicz – Licensing Manager w Fluid World. Licencje dobrze sprawdzają się także przy wykorzystaniu w branży kosmetyków i akcesoriów dziecięcych.
Merytoryczna część targów KIDS’ TIME dotyczyła nie tylko finansowej części branży zabawkarskiej, ale także kwestie organizacyjne firm. Katarzyna Diadkowska z firmy Skills in Motion przybliżała temat zadowolenia i motywację pracowników w branży zabawkarskiej. Według badań OLX firmy średnio tracą 30 tys zł rocznie na niezaangażowanych pracownikach.
Tematowi handlu i sposobów nad ich polepszeniu poświęcony był wykład prowadzony przez Dominiką Maciejak - specjalistki od handlu detalicznego. Od zawsze wszystkie sklepy zabawkowe na przestrzeni lat i krajów charakteryzowała obecność doradcy i silna ekspozycja asortymentu. Sklepy z zabawkami dostarczali doznań na wielu poziomach. Sklep nie tylko musiał być kolorowy, ale też grała w nich muzyka i panowała przyjemna atmosfera. Także dzisiaj sklepy dziecięce są miejscami doświadczeń. To pozwala im działać pomimo wszechobecnego Internetu. Dzieci chcą móc dotknąć zabawki, pobawić się nią, móc zachwycić się produktem, a możliwość zobaczenia go na żywo jest dużo większym impulsem, niż nawet bardzo atrakcyjne zdjęcie na stronie internetowej.
Obecnie najbardziej popularne w branży zabawkarskiej są zabawki na licencjach, klasyczne zabawki w stylu „retro” i marki dbające o środowisko.