642A3164.jpg

Partnerstwo zagraniczne w branży rachunkowości

27 października 2022
Jak wynika z raportu Krajowej Izby Biur Rachunkowych obecnie w Polsce funkcjonuje około 70 tysięcy biur rachunkowych i nawet 400 tysięcy księgowych. Część z nich poza rodzimym rynkiem z powodzeniem działa na tych zagranicznych, obsługując tamtejszych, ale i polskich klientów. O tym, że warto nawiązywać międzynarodowe partnerstwo przekonywali eksperci podczas drugiego dnia Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych w Targach Kielce.

Uczestniczący w dyskusji Mirosław Sędłak, doradca w zakresie strategii i zarządzania, mówił o merytorycznym wsparciu, jakie oferują rozmaite instytucje międzynarodowe, krajowe i lokalne, takie jak: Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Polski Fundusz Rozwoju. – Ten ostatni proponuje chociażby Fundusz Ekspansji Zagranicznej, który współfinansuje zagraniczne projekty inwestycyjne poprzez pożyczki lub objęcie udziałów mniejszościowych z odkupem – mówił, zachęcając przedsiębiorców do korzystanie z tego i wielu innych form wsparcia.

Pragnąc wejść na rynek zagraniczny warto także nawiązać współpracę z działającymi na nim podmiotami. Jednym z nich jest kancelaria księgowo-podatkowa zarządzana przez Elżbietę Lewandowską. Współzałożycielka i członek zarządu Polskiej Izby Handlowej w Niderlandach mówiła, że specjalizuje się ona w delegowaniu klientów na zagraniczne rynki, konkretnie do Holandii i  obsłudze księgowej, podatkowej i wynagrodzeń.

Anita Gołebiewska, dyrektor operacyjna CashDirector S.A. oraz pomysłodawczyni i dyrektor zarządzająca Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych OSCBR, od ponad 20 lat prowadzi księgowość międzynarodową korporacji oraz rekrutuje i zarządza zespołem księgowości. – Warto przystąpić do OSCBR i być częścią społeczności liczącej ponad 2 tysiące biur rachunkowych i skorzystać z pakietu możliwości i narzędzi oferowanych przez sieć. Partnerstwo, o którym mówimy, jest bardzo ważne i warto korzystać z usług innych przedsiębiorców, bo to czyni naszą ofertę komplementarną – przekonywała w trakcie panelu oraz autorskiego studium przypadku. Wiele polskich biur już współpracuje z zagranicznymi partnerami, bo obsługuje Polaków pracujących poza granicami kraju, np. w Niemczech, czy Anglii. Żeby jednak mówić o partnerstwie i programach pomocowych ważne jest, aby informacje o nich docierały do przedsiębiorców, podkreślali jednogłośnie uczestnicy panelu.

Współpraca międzynarodowa niesie za sobą wiele barier i obaw, które skutecznie przełamywali uczestnicy kolejnej debaty. Najczęstsze z nich to zdaniem Michała Cecerko, bariera językowa, kulturowa, brak wiary we własne możliwości i obawa, jak dotrzeć do zagranicznych klientów. – Z własnego doświadczenia wiem, jak ważna w budowaniu relacji międzynarodowych jest świadomość różnic kulturowych, która może mieć olbrzymi wpływ na współpracę. Patrząc jednak na tegoroczne dane, pokazują one, że liczba zagranicznych inwestycji rośnie, a to oznacza, że przedsiębiorcy radzą sobie z różnego rodzaju barierami – mówił radca prawny i doradca restrukturyzacyjny w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Do tej pory z reguły obsługiwałam zagranicznych klientów, którzy sami do mnie trafili, ale po tym kongresie jestem jeszcze bardziej zachęcona do współpracy z nimi na większą skalę – mówiła Joanna Nguyen, właścicielka biura rachunkowego SOLITAX. Jej zdaniem współpraca z zagranicznymi firmami jest efektem zmiany pokoleniowej. – Coraz młodsi przedsiębiorcy wchodzą do biznesu. Oni dużo podróżują po świecie, doskonale znają języki i środowisko międzynarodowe jest czymś naturalnym. Właśnie dlatego rynek współpracy zagranicznej się rozwija i idzie w dobrym kierunku – zakończyła specjalistka ds. strategicznego zarządzania organizacją z zastosowaniem empatii jako narzędzia i praktyki.

Moderujący wszystkie panele podczas Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, Wiktor Doktór - Head of Pro Progressio, zakończył dyskusję nawołując, by nie bać się pytać, rozmawiać i podążać do przodu, rozwijając swoją firmę.

(ŁK)

Polecane aktualności
28 października 2022
Współpraca międzynarodowa, obsługa zagranicznych klientów, zatrudnianie cudzoziemców, finansowanie biur rachunkowych w trudnej sytuacji ekonomicznej klientów, sprzedaż i marketing w biurach rachunkowych, nowe technologie i procesy digitalizacji w branży, archiwizacja dokumentów i bezpieczeństwo danych to tylko część tematów, jakie poruszane były w trakcie największego w Polsce spotkania branży rachunkowo-księgowej.
27 października 2022
Dwa bardzo ciekawe panele dotyczące finansowania oraz wzrostu kosztów odbyły się w drugim dniu Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych.
27 października 2022
Drugi dzień Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych w Targach Kielce przyniósł jeszcze więcej przydatnej praktycznej wiedzy. I to nie tylko stricte z dziedziny rachunkowości.
27 października 2022
Ciekawe prelekcje, eksperci, a przede wszystkim informacje, które ciężko jest zdobyć nawet na specjalistycznych uczelniach. Pierwszy dzień tegorocznej edycji Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych w Targach Kielce to nie tylko panele, ale także mnóstwo warsztatów praktycznych.
26 października 2022
O tym, że warto stosować nowoczesne systemy zarządzania i wspierania biur rachunkowych oraz nie bać się procesu digitalizacji, debatowano w trakcie panelu dotyczącego nowoczesnych rozwiązań dla biur rachunkowych. Na arenie głównej omówiono również studium przypadku systemu enova365 i jego zastosowania w komunikacji z klientem, a na zakończenie pierwszego dnia prelekcji w trakcie wystąpienia eksperckiego zaprezentowano najważniejsze zastosowania programu INFOR lex.
26 października 2022
W trakcie pierwszego dnia III Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych dużą część panelów moderowanych poświęcono zagadnieniom związanym z międzynarodowością w rachunkowości i księgowości. Omówiono relacje międzynarodowe, korzyści z pozyskiwania zagranicznych rozwiązań i kapitału oraz zatrudniania obcokrajowców w biurach rachunkowych.
26 października 2022
250 uczestników, 35 wystawców, liczne grono prelegentów i ekspertów oraz niezwykle napięty program III Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych gwarantują sukces kolejnego spotkania branży rachunkowo-księgowej, które właśnie wystartowało w Centrum Kongresowym Targów Kielce.
25 października 2022
Owocową Paczkę tworzą sadownicy, promotorzy trendów ekologicznych i wieloletni dystrybutorzy owoców. Nie ma krótszej drogi z sadu do domu, czy biura niż Owocowa Paczka. Owoce są zawsze świeże. Firma oferuje zestawy dostępne całorocznie, ale koncentruje się zawsze na owocach sezonowych, które klient otrzyma szybciej niż będą dostępne w sklepach i na pewno lepszej jakości. Bo w owocach czas to jakość!