Aktualności
Polska żywność coraz popularniejsza na świecie. Inwestorzy gotowi do ekspansji
W 2022 roku polski eksport artykułów rolno-spożywczych osiągnął rekordową wartość, wynoszącą 47,6 mld euro. Według raportu Banku Pekao SA, polscy eksporterzy powinni skupić się na krajach azjatyckich i zwiększyć sprzedaż do państw Afryki Północnej oraz Unii Europejskiej.
Eksperci zaznaczyli, że szczególną uwagę należy zwrócić na kraje azjatyckie, takie jak Chiny, Korea Południowa i Azja Południowo-Wschodnia, gdzie przewiduje się przyspieszenie wzrostu gospodarczego w najbliższych latach. Podobnie jest w przypadku Afryki Północnej, gdzie spodziewane jest znaczne przyspieszenie rozwoju w 2024 roku. Polscy eksporterzy powinni skupić się także na większej aktywności w krajach Unii Europejskiej, szczególnie w przypadku wyrobów przetworzonych oraz napojów.
Najważniejsze, to poznać rynek
Finansowanie eksportu na odległe rynki może wiązać się z pewnym ryzykiem, takim jak brak znajomości kontrahenta czy zasad funkcjonowania na danym rynku. Jednak wiele polskich firm świetnie radzi sobie poza granicami naszego kraju. Mlekpol, jako znaczący gracz w biznesie mleczarskim, eksportuje swoje produkty do blisko 100 krajów na całym świecie, korzystając z lokalnych marek i marki Łaciate.
Najprostszą metodą na poznawanie nowego rynku jest uczestnictwo w targach. Dla przykładu, z kieleckimi targami kontraktacyjnymi dla branży kosmetycznej i farmaceutycznej Slavic B2Beauty związanych jest ponad 100 kupców. Część tego sukcesu związane jest z misjami delegacyjnymi z takich krajów jak np. Malezja, organizowanymi przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Podobnych rezultatów możemy spodziewać się przy okazji targów marek własnych Future Private Labels, również organizowanych wspólnie przez Targi Kielce i PAIH. Wydarzenie odbędzie się 15-16 listopada tego roku.
– Wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki na rynkach światowych, budowa pozytywnego wizerunku i atrakcyjności polskiego biznesu w skali globalnej oraz wspieranie polskich eksporterów mają obecnie kluczowe znaczenie. Przed polskim eksportem wciąż stoją istotne wyzwania. Część z nich jest dobrze znana już od lat, ale w okresie pandemii pojawiły się też całkiem nowe, jak np. zakłócenia łańcuchów dostaw w skali globalnej, w tym skracanie się łańcuchów dostaw i ich regionalizacja. Wszystkie te czynniki powodują, iż w obecnych czasach wielu przedsiębiorców poszukuje nowych atrakcyjnych rynków zbytu – mówi Joanna Marcjan, zastępca dyrektora wydziału targów w Targach Kielce. – Wychodząc na przeciw wyzwaniom jakie stoją przed polskimi producentami Targi Kielce umożliwiają kontakt z rynkami do których samodzielnie ciężko byłoby dotrzeć. Nieocenioną pomoc stanowią nasi partnerzy, w tym izby przemysłowe, takie jak Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Dzięki nim polscy przedsiębiorcy mają możliwość szybkiego i skutecznego nawiązania kontaktów biznesowych z firmami praktycznie z całego świata.
Marki Własne szansą na łatwiejszy start
Eksporterzy podkreślają, że sprzedaż produktów pod własnymi brandami, a nie markami własnymi wymaga umiejętności i wysiłku. Podczas webinaru współorganizowanego przez Portalspożywczy.pl Józef Rolnik, współzałożyciel firmy Rolnik zaznaczył, że sprzedaż za granicę z myślą o wykorzystaniu przez tamtejsze sieci handlowe jest dużo prostsza, niż wprowadzenie na obcym rynku swojego autorskiego produktu. – Uważam, że za każdą wyeksportowaną paletę polskiego produktu we własnym brandzie przedsiębiorcy powinni dostawać medale od premiera. To jest prawdziwa sztuka umieć coś sprzedać sieci handlowej nie pod private label – stwierdził Józef Rolnik.