aktualnosci-2010-08-24-polski-lekki-czolg.jpg
Model artyleryjskiego Wozu Wsparcia Ogniowego

„Polski Lekki Czołg” - światowa premiera na MSPO

24 sierpnia 2010
Wóz Wsparcia Ogniowego na bazie platformy bojowej XXI wieku hitem tegorocznych targów obronnych w Kielcach

Na jednych z największych w Europie targach obronnych, jakimi jest Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego (6 - 9 września) czołowe firmy branży militarnej prezentują swoje najnowsze osiągnięcia.

W tym roku swoją światową premierę będzie miał miedzy innymi „Polski Lekki Czołg” - Wóz Wsparcia Ogniowego na bazie polskiej platformy bojowej XXI wieku. Dzieło to jest efektem ciężkiej pracy kadry naukowo-technicznej i badawczej oraz zdolności sił wytwórczych Polskiego Przemysłu Obronnego. Projekt rozwojowy realizowany jest przez OBRUM, Wojskową Akademię Techniczną i Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich, a finansuje go Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jak pisała Rzeczpospolita koncern Bumar, który zbudował pierwszy od lat wóz bojowy, ma nadzieję, że nowoczesny wóz wsparcia ogniowego, budowany zgodnie z najnowszymi trendami w NATO, uwzględniającymi doświadczenia z Iraku i Afganistanu, pozwoli obronnemu holdingowi znów opancerzać armię. Da też szansę na rozkręcenie produkcji w restrukturyzowanych czołgowych Zakładach Mechanicznych w Łabędach. (PDF)

Wóz Wsparcia Ogniowego

Przyjęte w projekcie czołgu rozwiązania techniczne i dokonany dobór komponentów pozwalają zaliczyć Wóz wsparcia ogniowego do generacji rozwojowej III+ wśród światowych rozwiązań głównych pojazdów bojowych (MBT).

Niska masa bojowa oraz osiągnięty wysoki poziom osłonności balistycznej (konstrukcja podstawowa – poziom 3+, z dodatkowym pancerzem 5+, a przeciw minom poziom 3) wg STANAG 4569 oraz wymiary gabarytowe umożliwiające transport lotniczy predysponują jego wykorzystanie w misjach interwencyjnych lub stabilizacyjnych, zarówno w konfliktach klasycznych jak i asymetrycznych, w tym na terenach zurbanizowanych i górzystych w dowolnych miejscach geograficznych. Posiada możliwość przewożenia i szybkiego „spieszenia” czterech żołnierzy desantu.

Konstrukcyjnie przygotowany do szybkiej zabudowy:
  • dodatkowego pancerza, w tym reaktywnego,
  • systemu samoobrony przed ppk, rakietami i pociskami najnowszej generacji,
  • wyposażenia saperskiego na przedniej części podwozia,
  • systemu wykrywania gniazd strzeleckich,
  • doposażenia do wersji dowódczej,
  • i innej zabudowy.
Podwozie o budowie modułowej platformy wielozadaniowej przewidziane jest do wykorzystania do zabudowy wyposażenia specjalistycznego (osprzęt saperski, systemy rozpoznania, wyposażenie medyczne, radiolokacyjne, medyczne i inne) dla uzyskania pojazdów do wyspecjalizowanych zadań pola walki.