Aktualności
Poznali tajniki asysty motocyklowej podczas POLSECURE
Asysta motocyklowa jest jednym z najbardziej widowiskowych elementów pracy policjanta motocyklisty. W czasie pokazu przedstawiono różne techniki jazdy, takie jak szybkie zmiany kierunków, manewry awaryjne oraz pokaz pełnej kontroli nad motocyklem. Policjanci zaprezentowali również swoje umiejętności z zakresu asysty przy oficjalnej delegacji ważnego polityka lub gościa politycznego.
- Motocyklową asystę honorową dzielimy na dwa szyki. Pierwszy, gdy pilotowane są wyjątkowo ważne osobistości i druga, gdy eskortowani są członkowie rządu. W pierwszym przypadku jest to siedem motocykli w szyku głównym i dwa rezerwowe. W drugim przypadku liczba głównych motocykli w szyku spada do pięciu - mówi podkomisarz Marcin Sulik.
Przysposobienie do asysty jest wielkim wyróżnieniem dla policjanta i towarzyszy mu rygorystyczny trening. – Obecnie szkolenia prowadzone są w jednym miejscu w Polsce i trwają trzy tygodnie. Podczas szkolenia trenowane są manewry tak trudne, że nawet doświadczeni motocykliści z początku uważają, że są one nie do wykonania. W niektórych przypadkach przeczą wręcz prawom fizyki. Podczas szkoleń przeprowadzanych w Austrii, polscy policjanci uczyli się m. in. szybkiego skrętu przy prędkościach rzędu 200 km/h – mówi podkomisarz.
Policjanci uczestniczący w asyście nie tylko znają dokładnie swoje zadania w przypadku, np. próby staranowania samochodu przewożącego VIP-a, ale też zaznajomieni są w ewentualnymi trasami awaryjnymi, których w każdym przypadku jest kilka.
Nieprzypadkowe są też maszyny i sprzęt. W asystach wykorzystywane są motocykle BMW R 1250 RT wyposażone m. in. w bezprzewodowy system łączności, dzięki któremu mogą komunikować się ze sobą bez odrywania rąk od kierownicy.
Targi POLESECURE, na których odbył się pokaz, są jednym z największych wydarzeń w Polsce poświęconych służbom publicznym. W trakcie targów prezentowane są najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa m. in. pojazdy taranujące, czy technologia wykrywania przestępstw.