Aktualności
Rośnie sprzedaż produktów marek własnych - dyskusje w Targach Kielce
Czy marki własne przejmują rynek spożywczy?
– Polacy coraz częściej sięgają po produkty marek własnych ze względu na dobry stosunek jakości do ceny. Przyszły rok może być kolejną szansą rozwoju tego sektora – przekonywał w trakcie Forum Marek Własnych w Targach Kielce Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, Retail Services NielsenIQ. Aktualna sytuacja gospodarcza i ostatnie kryzysy spowodowały, że aż 52% konsumentów kupuje tylko niezbędne produkty oszczędzając na luksusach, 45% aktywnie poszukuje promocji, a 26% wybiera tańsze marki. Wtedy zaczynają sięgać po artykuły marek własnych. Te rosną szybciej niezależnie od kanału sprzedaży, ale blisko 83% produktów trafia do dyskontów. To one są głównym graczem, jeśli chodzi o marki własne. Tam stanowią obecnie ponad 43% udziału w sprzedaży. – Na każde 5zł wydane na produkty marek własnych, aż 4zł trafia do dyskontów – dodawał. Z przedstawionego raportu wynika, że ponad 50% Polaków uznaje Biedronkę, jako najtańszą sieć.
– Sieci handlowe decydują się na wprowadzanie marek własnych, aby zbudować sieć lojalnych klientów. Najważniejsze cechy to: unikalność, spójność, jakość, korzyść i zaangażowanie. Idealnym przykładem takiej marki i zdecydowanym liderem w Polsce i Europie jest bez wątpienia Lidl – mówił Marek Marzec, właściciel Grupy Ewa Bis. – Bardzo ważne w budowaniu marki jest to, aby dotrzymać obietnic składanych klientowi w pierwszych partiach towaru. Oznacza to, że jakość wprowadzanych produktów powinna być taka sama po trzech, pięciu, czy dziesięciu latach – dodawał Marzec.
Aż 25% wartości marek własnych w koszyku spożywczym stanowią produkty nabiałowe. Równie popularne jest mięso. Z przedstawionych przez eksperta danych jasno wynika, że motywacja kupujących do zakupu produktów marek własnych z roku na rok zwiększa się. – Kluczowe są tutaj: niższa cena, wysoka lub poprawiająca się jakość i dobry stosunek ceny do jakości. Analizując sytuację w odniesieniu do polskiego koszyka FMCG, przyszły rok powinien wymóc konieczność pracy nad wzrostem wolumenu, co da kolejną szansę na rozwój marek własnych – zakończył ekspert NielsenIQ.
(ŁK)