Aktualności
Unikatowa replika na AVIATION EXPO
Konstrukcja Modelu D poprzedza wykorzystanie metalu w maszynach latających. Samolot wykonany był głównie ze świerku, z jesionem użytym w łożu silnika oraz belkach podwozia obleczonych domieszkowanym płótnem. Belki podpór zrobione były z bambusa. Prawie wszystkie Modele D zostały skonstruowane z konfiguracją popychacza - ze śmigłem umiejscowionym za pilotem. To właśnie ze względu na tę konfigurację określano je mianem „Pchaczy Curtissa”.
Aby kontrolować nachylenie samolotu, zamiast mechanizmu nożnego, lub ręcznego, użyto unikatowego, nawet na dzisiejsze czasy, rozwiązania. Był to mechanizm zamontowany w siedzeniu, dzięki któremu pilot mógł wykonywać manewry jedynie pochylając się na siedlisku.
Choć początkowo Model D kupowany był wyłącznie przez lotników-amatorów, to w 1911 roku Dywizja Lotnicza Korpusu Łączności Armii USA złożyła zamówienie na militarną wersję tego samolotu, który finalnie używany był jako maszyna szkoleniowa. Później Model D do podobnych celów wykorzystywany był w wojskach zagranicznych, w tym przez rosyjską marynarkę wojenną. Pchacz Curtissa był to również pierwszym samolotem, który wystartował i wylądował na pokładzie statku, co miało miejsce kolejno w 1910 i 1911 roku. Wyczyn ten udowodnił, że możliwe jest używanie statków jako lotnisk i dał podwaliny współczesnym metodom transportowania latających maszyn militarnych.
Dokładna, w pełni latająca replika Modelu D jest w posiadaniu firmy KFMR Krukowiak. Już teraz zapraszamy na zbliżające się Targi Lotnicze AVIATION EXPO, gdzie będzie można podziwiać tę i wiele innych maszyn lotniczych. Wydarzenie odbędzie się 11 - 12 września 2021 roku w Targach Kielce.
Widzimy się na Targach.
Szczegóły wydarzenia: https://www.targikielce.pl/aviation-expo
(MK)