aktualnosci-edukacja-konferencja.jpg
EDUKACJA to miejsce, w którym można uczyć się od najlepszych

Wiedza na sprzedaż

27 marca 2012
czyli o spin-off i komercjalizacji wiedzy na targach EDUKACJA

Spin-off - w jaki sposób podwoić komercjalizację badań na swoim uniwersytecie i założyć nowe przedsiębiorstwa – o tym rozmawiać będą naukowcy i specjaliści z Finlandii i Polski podczas targów edukacyjnych.

Od 2008 r. odnotowuje się w Polsce wzrost zainteresowania działalnością spin–off oraz spin- out, niewątpliwie za sprawą wsparcia dla innowacji Programów Operacyjnych, dzięki którym pozyskiwane były środki finansujące działalność tego typu przedsiębiorstw. Programy wsparcia „przedsiębiorczości akademickiej” są realizowane przez centra transferu technologii, parki technologiczne, inkubatory przedsiębiorczości oraz szereg innych instytucji w ramach programów operacyjnych.

Aktywność firm spin-off w Polsce pozostaje jednak nadal w sferze naszych oczekiwań co do ich powstawania i rozwoju - twierdzi dr Michał Klepka, kierownik Biura Innowacji Świętokrzyskiego Portalu Innowacji - Nie udało się dotychczas pokonać magicznego progu „sprawności” mentalnej i organizacyjnej pozwalającej na komercjalizację badań w takim modelu biznesowym. Próby oddziaływania odgórnego poprzez zmiany legislacyjne nie gwarantują szybkiego sukcesu. Kultywować będą bowiem to, w czym jesteśmy dobrzy czyli spełnianiu narzuconych wymogów, prowadząc do fikcji nie zaś rzeczywistej biznesowej działalności tego środowiska.

Mamy potencjał naukowy – w Polsce działa 470 uczelni wyższych zatrudniających około 100 tysięcy nauczycieli akademickich – wyjaśnia dr Andrzej Mochoń, wykładowca akademicki, prezes zarządu Targów Kielce - Co stoi na przeszkodzie, aby polscy naukowcy drogo sprzedawali swą wiedzę? Targi EDUKACJA, które organizujemy w Kielcach już po raz siedemnasty, staną się w tym roku miejscem, w którym postaramy się uzyskać odpowiedź na to pytanie. Ułatwi to know-how jednego z europejskich liderów w tej branży - przez 3 dni reprezentacja Regionu Centralnego Finlandii, kraju w którym edukacja stoi na najwyższym poziomie na arenie europejskiej, prowadzić będzie w Targach Kielce bezpłatne warsztaty, szkolenia i konferencje.

Według danych Komisji Europejskiej opublikowanych w „Unii Innowacji” z 2010 roku Polska ma słaby wskaźnik innowacyjności w porównaniu z innymi państwami UE i zajmuje 6 miejsce od końca w zestawieniu 27 krajów. Udział nowych produktów i usług w sprzedaży na rynku pogarsza się od 2007 r. i jest niższy od średniej dla krajów UE 27. Przychody ze sprzedaży produktów innowacyjnych w 2010 r. wyniosły w Polsce zaledwie 4,1%.