Aktualności
Wojskowe nowości na MSPO
XXVIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego różni się od dotychczasowych, jednak dostawcy sprzętu nie zawiedli i zwiedzający mogą podziwiać nowoczesne uzbrojenie, śmigłowce oraz broń, która na co dzień będzie wspierać służby mundurowe.
Inteligentne Miny
System Kierowania Minami Przeciwpancernymi zaprezentowało Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych im. gen. Jakuba Jasińskiego z Wrocławia. „Jarzębiona” bo tak nazywa się kierownia składa się z 21 min przeciwpancernych z ładunkiem EFP. Zasięg działania to 100 metrów. - Mając taki zestaw jesteśmy w stanie ułożyć pole minowe o szerokości 750 metrów i głębokości 400 metrów – mówi st. Kapral Ariel Walczak.
Mina przeciwpancerna do niszczenia pojazdów opancerzonych jest całkowicie automatyczna, wykrywa pojazd przez czujnik, analizują trasę i w najlepszym momencie detonują pocisk. – Produkt jest całkowicie polski – podkreśla kapral Walczak. Za „Jarzębinę” odpowiada Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia.
Nowy Ford na nowe potrzeby
Swój debiut na targach ma również nowy Ford Ranger XLT, który został dostosowany do potrzeb wojska. Produkowane w RPA auta przeszły modernizację. Specjalnie dla służb wzmocniono opony, zabudowano silnik, a dodatkowo wstawiono zabudowę tyłu samochodu. Auto ma zupełnie inne zadania niż mocno eksploatowany przez wojsko Honker.
- Armia potrzebuje samochodów nie tylko na czas wojny, ale także do działań w czasie pokoju – i takie będzie pewnie jego przeznaczenie – mówi komandor porucznik Artur Wtulich.
Do mundurowych w ciągu trzech lat 648 pojazdów.
Leopard w nowym wydaniu
Podczas targów MSPO zaprezentowano także czołg Leopard 2A4 po zmianach konstrukcyjnych. Modernizacja obejmuje trzy obszary – poprawę ochrony balistycznej, poprawa skuteczności ogniowej i poprawę funkcjonalności. Wzmocnienie ochrony balistycznej polega na montażu dodatkowego pancerza wieży, wymienione zostały wkłady ceramiczne w pancerzu właściwym. Poprawa skuteczności zaś polega głównie na modyfikacji armaty, wymianie celownika dowódcy oraz montażu kamery termowizyjnej polskiej firmy PCO. Funkcjonalność ma poprawić zmiana napędów uzbrojenia na elektryczne, wymiana systemu przeciw pożarowego i kamery cofania.
Modernizacji czołgów dokonała firma Bumar – Łabędy z Gliwic. Docelowo zmiany mają objąć wszystkie jednostki Leopard 2A4.
(MBr)