SLAVIC B2BEAUTY (13-14.06.2023)
2. Kontraktacje dla branży kosmetycznej i farmaceutycznej
O wydarzeniu
Tu rodzą się międzynarodowe biznesy. Slavic B2Beauty w Targach Kielce zgromadził przedsiębiorców z blisko 30 państw!
Od Chin, przez Wielką Brytanię, po Kenię – kupcy z trzech kontynentów zjechali do Targów Kielce, by wybierać w ofertach producentów z branży kosmetycznej i farmaceutycznej z Polski i pięciu państw. Dwa dni kontraktacji Slavic B2Beauty wypełniło ponad tysiąc biznesowych spotkań. Pierwsze przybrały kształt pomysłu jeszcze w trakcie wydarzenia. – Wiele produktów jest bardzo ciekawych i będę sprawdzał możliwości wprowadzenia ich na nasz rynek – mówił Eason Yahn Yangh z przedsiębiorstwa Yifei w Szanghaju.
Kontraktacje dla branży kosmetycznej i farmaceutycznej Slavic B2Beauty to wydarzenie jedyne w swoim rodzaju na arenie naszego kraju – w Targach Kielce po raz drugi, 13 i 14 czerwca, przeprowadzone zostały umówione biznesowe spotkania każdego kupca z wystawcami.
- Formuła trafia w nasze potrzeby. Grafik mieliśmy pełny, w dwa dni rozmawialiśmy z kilkudziesięcioma przedsiębiorcami z różnych stron świata. Mogliśmy zaprezentować im nasze produkty, które chcemy eksportować, i to jest dla nas cenne – podkreślał Krzysztof Kępa, export manager z polskiej firmy Ava – Laboratorium.
Producenci z Polski i pięciu krajów na Slavic B2Beauty
Gros wystawców drugiej edycji kontraktacji Slavic B2Beauty to były polskie firmy. W Centrum Kongresowym zaprezentowały się cenione marki, które już eksportują, oraz rozwijające sprzedaż zagraniczną. Topowe kosmetyki do pielęgnacji i makijażu proponowały Dr Irena Eris, Eveline, Cosmetics, Inglot, YOPE, Oceanic, Pierre Rene, Senelle. Produkty do zadań specjalnych oferowały SunewMed+, Elfa Pharm Polska z gamą So!flow, Apis Natural Cosmetics®. Szeroki wybór produktów zapewniły La Rive, Miraculum, Stara Mydlarnia, Ozonea, Farmona, Słowianka, IOSSI, Tenex, Grace Full, La-Le, Coloris, Melaleuca, Slavica, Inter Group. Zainteresowaniem cieszyły się także świętokrzyskie produkty z Uzdrowiska Busko – Zdrój i z firm Lyofarm, Podopharm i Prosper. Butelki i flakoniki szklane prezentował HEINZ-GLAS Działdowo, zaś opakowania z tworzyw sztucznych - HEINZ-PLASTICS Polska.
Poza polskimi markami, kupcy poznawali kosmetyki i środki chemiczne producentów z Ukrainy - "2K", Bułgarii - Lidera Laboratories, Czech - Palacio Hemp CBD Cosmetics, Włoch - Sapone Di Un Tempo, a nawet Singapuru - Herbal Pharm. Możliwości współpracy oferowali także przedstawiciele tureckich targów Beauty Istanbuł.
- Kenia, Kirgistan i Gruzja to dziś dla nas nowe rynki docelowe. Przedsiębiorcy z tych krajów byli na naszym stoisku, przeprowadziliśmy konkretne rozmowy. Dotyczyły one szczególnie perfum, ale kremy także ich interesują. Relacje zapowiadają się obiecująco - mówiła Elżbieta Oleksiewicz-Pilucik, export manager z polskiej firmy Miraculum.
Kupcy z trzech kontynentów w Targach Kielce
Wśród kupców byli też przedsiębiorcy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Izraela, Kataru – na Bliskim Wschodzie, z Malezji, Singapuru, Uzbekistanu, Kazachstanu, Indii i Chin – w Azji, z Maroka, Algierii, Tunezji, Egiptu – w Afryce, z Wielkiej Brytanii, Czech, Grecji, Węgier, Holandii, Rumunii i Hiszpanii – w Europie. Liczne grono stanowili przedstawiciele sieci handlowych, marketów i drogerii, producentów i hurtowni. Znaczna część reprezentuje duże firmy, będące wśród liderów sprzedaży kosmetyków w swoich krajach.
– Dzięki udziałowi w ubiegłorocznych kontraktacjach wprowadzam nowy produkt do oferty mojej firmy, jestem więc ponownie. Warto przyjechać choćby po jeden unikalny produkt – mówi Asher Cohen, importer profesjonalnych linii kosmetyków z Izraela, reprezentant firmy Proshop.
Z kolei Eason Yahn Yangh z przedsiębiorstwa Yifei w Szanghaju zaznaczał, że wiele produktów z ofert wystawców będzie próbował wprowadzić na rynek chiński. – Szczególnie zainteresował mnie kolagen z kieleckiej firmy LyoFarm – przyznał. Kolejni azjatyccy kupcy jeszcze w trakcie wydarzenie zastanawiali się nad możliwością sprzedaży produktów przez internet.
Kontraktacje w Kielcach otwierają nowe rynki zbytu
– Każdy region jest wartościowy i stwarza szansę na rozwój eksportowy dla polskich firm. Ważne jest, by przedsiębiorstwa przygotowywały się do wejścia na dany rynek, by budowały strategię zaistnienia na nim. Każdy kierunek może stać się nowym obszarem zbytu - mówiła Stella Smejda, opiekun branży kosmetycznej z ramienia Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Dzięki biznesowym spotkaniom z pierwszej edycji Slavic B2Beauty w 2022 roku kilku wystawców nawiązało współpracę z przedsiębiorstwami z Kirgistanu, Kazachstanu, Algierii i Izraela. – O pierwszych efektach tych kontraktacji możemy mówić za trzy miesiące, o konkretnych za pół roku, zaś o wprowadzeniu na nowy rynek produktów za minimum dziewięć miesięcy. Tyle trwają procedury. Można odbyć milion spotkań, a jedno z nich okaże się tym rozwojowym i to jest ważne – podkreśla Krzysztof Kępa, export manager z polskiej firmy Ava – Laboratorium.
Międzynarodowa praca nad Slavic B2Beauty
W sumie w ciągu dwóch dni kontraktacji przeprowadzonych zostało ponad tysiąc biznesowych rozmów! W Centrum Kongresowym Targów Kielce gościli przedsiębiorcy z niemal 30 krajów. Do międzynarodowego charakteru wydarzenia przyczynili się specjaliści z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Zaangażowali do udziału w wydarzeniu wielu kupców z Azji, Europy i Afryki. Ponadto przeprowadzili prelekcje, podczas których szczegółowo omówili rynki Singapuru, Chin i Indii. Radzili, jak producenci powinni się przygotować do zaistnienia na półkach sklepowych w tych krajach i jak sprzedawać za pośrednictwem internetu.
Udział kolejnych kupców oraz wystawców to efekt działań Departamentu Inwestycji i Rozwoju w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego oraz Świętokrzyskiego Centrum Innowacji i Transferu Technologii, którego partnerem w tym przedsięwzięciu była Izba Przemysłowo – Handlowa z Krakowa. Pomocna była także tunezyjska firma Mida Group.
Wiedza dla przedsiębiorców podczas kontraktacji
Swoją wiedzą w czasie wydarzenia podzielili się Anna Coban, właścicielka firmy Coban Business, która jest Partnerem Targów Kielce na rynku tureckim. Mecenas omówiła kwestię, jak otwierać biznes w Polsce dla zagranicznych kontrahentów. W Strefie Ekspertów porad udzielali Piotr Snopek, dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Paszport do Eksportu, Paweł Bilczyński z Expandeco, firmy wspierającej sklepy internetowe w działaniach na zagranicznych rynkach, Tomasz Kwiatkowski z firmy doradczej Taxology, specjalizującej się w obszarze VAT compliance oraz podatków oraz panowie Piotr Drabik i Łukasz Pytlarz z firmy Ebury Partners NV, która pomaga firmom przyspieszyć i uprościć proces płatności międzynarodowych. Producenci ponadto wysłuchali prelekcji „Plastik, mój największy wróg, mój najlepszy przyjaciel”. Małgorzata Chomiuk z firmy Polpak omówiła zalety i wady różnych rodzajów opakowań.