TRANSEXPO (12-14.10.2022)
XVI Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO
O wydarzeniu
Informujemy, że korespondencja przesyłana przez firmę INETRANATIONAL FAIRS DIRECTORY nie jest w żaden sposób powiązana z wydarzeniami organizowanymi w Targach Kielce. Jednocześnie zaznaczamy, że nie przekazujemy osobom trzecim danych kontaktowych naszych Wystawców. Żadna firma nie weryfikuje tych danych na nasze zlecenie.
Zespół Targów TRANSEXPO
Targi TRANSEXPO pod znakiem autobusów elektrycznych!
Tegoroczne Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO spełniły oczekiwania wystawców – wystawa pełna była spotkań, rozmów, spektakularne premiery pojazdów oklaskiwały tłumy. W ciągu trzech dni wydarzenie współorganizowane przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej odwiedziło niemal 4000 zwiedzających. A mieli co oglądać!
Na niemal 8 tysiącach metrów kwadratowych powierzchni, nowości prezentowało 100 wystawców z 9 krajów. Już pierwszy dzień Transexpo rozpoczął się od ekscytującej premiery dwunastometrowego autobusu elektrycznego ARP e-vehicles - PILEA 12E. Jest to pierwszy w kraju autobus z baterią w podłodze, co obniżyło jego środek ciężkości i pozwoliło na zastosowanie płaskiej podłogi na całej jego długości. Te dwa elementy znacząco wpływają na komfort jazdy i poruszania się po autobusie. Dużym atutem autobusu PILEA jest też zasięg ponad 400 km na jednym ładowaniu. Sam pokaz, trwający 45 minut, uświetniony został występem Cosmic Sound. Prezentację prowadził znany dziennikarz i konferansjer Tomasz Kammel.
– Nie jestem zwolennikiem hasła „dobre, bo polskie” tylko „dobre, bo dobre”, a jeśli dodatkowo jest to produkt polski, tak jak w przypadku autobusu PILEA 12 e, to jeszcze lepiej – mówił w trakcie prezentacji Tomasz Kammel, zachwalając najnowszy 12-metrowy autobus pochodzącej z Solca Kujawskiego firmy.
Swoją premierę miał też autobus konkurencyjnej firmy Isuzu. NovoCiti VOLT to pierwszy e-pojazd tej firmy o długości 8 metrów. Wyposażony jest w silnik elektryczny TM4 Sumo MD o mocy 255 kW. NovoCiti VOLT zapewni zerową emisję i obniżony poziom hałasu w miastach. Dodatkowo pojazd zapewnia najlepszą manewrowość wśród pojazdów elektrycznych. Prezentacji towarzyszył orientalny pokaz tańca brzucha i równie orientalny poczęstunek, składający się m. in. z klasycznych kebabów.
Swojego elektryka zaprezentowała także firma MAN. MAN Lion's City E osiąga zasięg ponad 350 kilometrów po jednym naładowaniu akumulatora. Pojazd dostępny w trzech rozmiarach: najmniejsza wersja o długości 10, 12 i 18 metrów, która została zaprezentowana podczas Transexpo.
– Każda z wersji autobusu została stworzona z myślą o zeroemisyjności i maksymalnej wygodzie dla pasażerów oraz poczuciu podróżowania w luksusowych warunkach – mówi dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska na region środkowych wschód, Claus Wallenstein.
Każdy model jest opcjonalnie dostępny z innowacyjnym systemem wymiany lusterek MAN OptiView i wieloma innymi opcjonalnymi systemami wspomagania, które zapewniają większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom i innym użytkownikom dróg. Na tegorocznym IAA Nutzfahrzeuge w Hannoverze pojazd otrzymał tytuł „Autobusu roku”. Drugim pojazdem omawianym podczas spotkania był elektryczny van. MAN eTGE kombi może przewieźć 8 osób. Samochód jest też przystosowany do transportu osób niepełnosprawnych, a to dzięki całkowicie płaskiej podłodze, pod którą zamontowane zostały baterie. Prezentowana wersja była wyposażona we wszystkie opcje fabryczne, m.in. pełne światła LED, nawigację z 8” wyświetlaczem, kamerę cofania, pakiet elektryczny z podgrzewanymi fotelami oraz kierownicą, a także komfortowy amortyzowany fotel kierowcy. Prezentacja odbyła się w ciekawym miejscu, ponieważ we wnętrzu autobusu Lion’s City E.
Inne, bo wodorowe rozwiązanie zaprezentowała podczas Transexpo nowo powstała firma Arthur z Niemiec. Model H2 BUS to autobus wodorowy, który w całości będzie produkowany w Lublinie. Autobus będzie czerpał energię z ogniwa paliwowego mocy między 60 a 125 kW. Wodór do zasilania autobusu będzie tankowany pod ciśnieniem 350 bar. Maksymalny zasięg autobusu na jednym tankowaniu wodoru to 450 kilometrów. W pokazie brał udział współzałożyciel firmy Arthur, Philip Gröner.
– W naszej opinii ekologia nie musi oznaczać wyrzeczeń. Operatorzy transportu publicznego nie powinni zmieniać sposobu operowania transportem tylko dlatego, że zmienili autobusy, na elektryczne. Dlatego chcemy dostarczyć te same osiągi i wygodę dla naszych klientów. Skupiliśmy się więc na stworzeniu najlepszej możliwej alternatywy dla silnika diesla – mówi Philip Gröner.
Na TRANSEXPO merytorycznie o transporcie zbiorowym
Tradycyjnie, w przeddzień Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego, odbyła się Konferencja Techniczna organizowana przez współorganizatora Targów TRANSEXPO – Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. W tym roku konferencja ma charakter Komisji Taboru Autobusowego. Wśród poruszanych w tym roku tematów znalazły się: analizy pożarów elektrycznych autobusów miejskich czy zabezpieczenia przeciwpożarowe w autobusach elektrycznych z perspektywy producenta taboru, poruszane były także zagadnienia dotyczące autobusów wodorowych. Wiele interesujących wątków dotyczących m.in. obowiązujących aktów prawnych związanych z transportem publicznych poruszono podczas drugiej konferencji towarzyszącej Targom TRANSEXPO. Konferencję przewozową zorganizowała Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji.
Przystanek przeszłość – wystawa zabytkowych autobusów
Przy okazji kieleckich targów Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej zaprezentowała niezwykłą wystawę zabytkowych autobusów. Najstarszą z maszyn była Somua Six. Ten 90-letni autobus to ikoną przedwojennej komunikacji miejskiej. W Polsce można było go spotkać przede wszystkim w Warszawie. 9-metrowa maszyna mogła zabrać na pokład 44 osoby, w tym 32 siedzące. Oprócz tego na wystawie znalazły się także dwa modele Jelcza – model 043, czyli ten oryginalny oraz bardziej rozpoznawalny dzięki swojej wyjątkowo kanciastej formie Jelcz PR110M. Oprócz tego swoje miejsce znalazł na wystawie także klasyczny Autosan. „Najmłodszym” pojazdem zaprezentowanym podczas wystawy zabytków na Transexpo 2022 był Ikarus 260. Ten jedenastometrowy węgierski autobus w Polsce po raz pierwszy pojawił się w latach 70-tych, głównie przez eksport z ZSRR. Co poniektórzy mogą pamiętać jeżdżące jeszcze nie tak dawno temu czerwone Ikarusy z brązowymi siedzeniami i metalowymi tabliczkami ostrzegawczymi napisanymi cyrylicą.
Kolejna edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO odbędzie się od 16 do 18 października 2024 roku. Do zobaczenia!